Sponzorovat motoristický sport se vyplácí

Praha, 16.ledna 2006 – Z poslední celosvětové studie agentury Synovate vyplývá, že více než třetina příznivců motoristického sportu by se při koupi automobilu nebo motocyklu nechala ovlivnit stájovým úspěchem na závodním okruhu.

Agentura Synovate provedla průzkum u 1 548 fanoušků motoristického sportu ve Spojených Státech, Německu, Saudské Arábii, Spojených Arabských Emirátech (SAE), Číně a Malajsii. Zjišťovala, jaký druh závodů sledují a jaké vnímání značky tento sport vytváří.

Formule 1 je celosvětově nejpopulárnějším motosportem, vyznávaným téměř 60 procenty motoristických fanoušků. Ve Spojených Státech je ovšem NASCAR motosportem číslo jedna s 84 procenty příznivců. Mistrovství světa Rallye má solidní základnu fanoušků v Saudské Arábii a SAE (31 a 27 procent), zatímco 21 procent fanoušků z Malajsie dává přednost akci na dvou kolech v MotoGP.

Úspěch na závodních okruzích měl největší vliv na budoucí nákupy vozidel u fanoušků v Saudské Arábii (68 procent) a SAE (59 procent). Výkonný ředitel Synovate pro Střední Východ, Andreas Gregoriou, poukázal na to, že lidé v těchto zemích milují auta a mohou si tuto vášeň vzhledem ke svým vysokým příjmům dopřát. „Tomuto rychle rostoucímu zájmu o motoristický sport napomáhá umístění okruhu Formule 1 v Bahrajnu a populární závodní dráha v Dubaji. Není tedy divu, že místní kupující chtějí žít svůj sen prostřednictvím řízení auta té značky, která zažívá úspěchy na závodní dráze.“

Oproti tomu, pouze 15 procent amerických a 17 procent německých fanoušků by se nechalo ovlivnit výsledky na dráze při nákupu automobilu nebo motocyklu. Výkonný ředitel divize Moto výzkumu –„Motoresearch“ – agentury Synovate Scott Miller to přisuzuje vyzrálému a konkurenceschopnému prostředí na těchto trzích. „Kupující mají tolik produktů na výběr a tolik zdrojů informací, které ovlivňují jejich nákup, že na ně závodní úspěch z tohoto hlediska už příliš nepůsobí.“

Sponzoři mocně investují do podpory motoristického sportu a agentura Synovate zjistila, že se jim tyto investice vyplácí. Globálně, 32 procent fanoušků by si spíše koupilo značku, která sponzoruje motosport a to opět hlavně fanoušci SAE (53 procent) a Saudské Arábie (49 procent). Němci by se závody dali ovlivnit pouze v 15 procentech.

Kteří automobiloví výrobci jsou nejvíce spojováni s motoristickým sportem? Celosvětově vede Ferrari, jak ukazuje tabulka níže. Místní výrobci – Chevrolet a Ford – se drží v čele tabulky ve Spojených Státech. Jsou totiž hlavními hráči v NASCAR, které si američtí fanoušci nejvíce spojují s motoristickými závody.

Miller poznamenává, že nejžhavější automobilové značky na americkém trhu jsou jedny z nejméně spojovaných značek se závody. „Chevrolet a Ford poslední roky ztrácejí svůj podíl na trhu, zatímco Toyota a Honda posilují. Výsledkem je, že spotřebitelé odhodlaní ke koupi vozů Toyota a Honda, stále spojují motoristický sport se značkami Chevrolet a Ford. Ačkoliv by spotřebitelé měli být ovlivněni úspěchy značek, které s motosportem nejvíce spojují, o nákupu těchto značek vůbec neuvažují.“

Zajímavé je, že největší popularitu zažívá Ferrari v Německu. Generální ředitel německé pobočky Synovate, Herald Hasselmann, to přičítá jednomu muži: „Sedminásobný vítěz Formule 1 Michael Schumacher je německým sportovním hrdinou. Právě on je nesmazatelně spojen s Ferrari, s týmem, s nímž vybojoval většinu svých titulů.“

Kupodivu, Renault, jehož jezdec Fernando Alonso je dvounásobným vítězem Formule 1 z let 2005 a 2006, byl zmíněn jen 1 procentem respondentů.

Gregoriou ze Synovate řekl, že silná asociace Toyoty a Mitsubishi se závoděním mezi Saudy (19 a 16 procent) odráží popularitu vytrvalostního závodění. „Mitsubishi zaznamenává velké úspěchy na Mistrovství světa Rallye a Rallye Paříž-Dakar, zatímco Toyota dosahuje úspěchů v regionální rallye.“

Popularita MotoGP v Malajsii odráží těsné spojení značek Honda a Yamaha se závoděním (21 a 16 procent). Jedná se o dva nejúspěšnější výrobce v tomto mistrovství silničních motocyklů.

Vliv závodních úspěchů na rozhodování o koupi vozidla, odhalený výzkumem agentury Synovate, spojený navíc silnými asociacemi se značkami, nasvědčuje tomu, že přísloví „Jezdi v neděli, prodávej v pondělí“ stále platí!