Specifický způsob odbavování cestujících se rozšiřuje do dalších spojů Českých drah

V minulosti samoobslužný, dnes tzv. specifický způsob odbavování cestujících se v letošním roce rozšířil na dalších osm tratí. Jsou to například tratě z Havlíčkova Brodu do Humpolce na Vysočině, z Olbramovic do Sedlčan ve středních Čechách nebo několik lokálních tratí v okolí Chrudimi na Pardubicku. Samoobslužný systém známý především z městské dopravy se u Českých drah rozšiřuje již deset let a nyní je využíván na přibližně 43 především regionálních tratích například ve Frýdlantském výběžku, v Podřipsku, v Krušnohoří či Moravskoslezském kraji. Tento úspěšný model snižování nákladů na provoz osobních regionálních vlaků hojně využívají zahraniční státní i soukromé železniční společnosti ve Švýcarsku, Německu, Rakousku, Francii a v dalších evropských státech. V některých zemích, například ve Švýcarsku, je funkce průvodčího v osobních vlacích prakticky zcela zrušena a nahrazena právě dokonce pouze samoobslužným systémem.

Systém specifického odbavení cestujících začaly České dráhy zavádět v roce 1994 na základě dobrých zkušeností zahraničních železnic. Forma samoobslužného odbavení zákazníků se dnes rozšiřuje také do letecké dopravy (nízkonákladoví letečtí dopravci) a různých oblastí služeb (bankovnictví, obchodní řetězce, apod.). U Českých drah je cílem snížit náklady na provoz regionálních osobních vlaků, což je jedním z požadavků regionální samosprávy při objednávce osobních vlaků. Díky tomuto systému byla snížena potřeba průvodčích o několik desítek zaměstnanců, což představuje úsporu řádově miliony korun ročně. Personální náklady dnes na železnici tvoří přibližně polovinu veškerých nákladů. K propuštění všech průvodčích z těchto tratí však nedošlo. Část z uvolněných zaměstnanců se přeškolila na vlakové revizory a nadále vykonávají kontrolu jízdenek ve vlacích se samoobslužným odbavením.

Nástup cestujících do vlaků se samoobslužným (specifickým) odbavením označených v jízdních řádech symbolem písmene S je možný pouze s platnou jízdenkou zakoupenou ve výdejně jízdenek nebo u pověřeného zaměstnance, s blokovou jízdenkou nebo si ji musí cestující zajistit bezprostředně po nástupu do vlaku. U vybraných vlaků může cestující zakoupit jízdenku v automatu, či, kterým jsou některé označené vagóny vybaveny. V krajním případě musí cestující bez platné jízdenky požádat o její vystavení strojvedoucího. Nástup do vlaku je obvykle možný jen předními dveřmi, v případě že cestující nemá platnou jízdenku, je nástup předními dveřmi stanovenou povinností. Cestující si po nástupu do vlaku sám musí označit určené typy jízdenek. Jde o podobný systém, který zná veřejnost z dopravních prostředků městské hromadné dopravy.

Černá jízda se nevyplatí; nový systém více postihuje černé pasažéry

V rámci samoobslužného odbavení cestujících se nevyplatí cestovat „na černo“. V uvedených vlacích provádějí zesílenou kontrolu vlakoví revizoři, případně jiný personál ČD. Cestující bez platné jízdenky pak musí uhradit přirážku 800 Kč, pokud ji zaplatí na místě, je mu snížena na 400 Kč. Naopak v případě složitějšího vymáhání se může částka vyšplhat až na několik tisíc korun. České dráhy dnes přirážky za tzv. černou jízdu vymáhají i soudně a přistupují v krajních případech i k exekuci majetku. Kontrolu jízdenek v těchto vlacích jsou oprávněny provádět pověřené osoby ČD, a. s., (strojvedoucí, průvodčí, vlakový revizor, kontrolor přepravy) označené identifikačním štítkem.