SOS sleduje aktuální vývoj

Na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se obracejí lidé, kteří si koupili v prodejnách Electrocity po celé republice nějaký přístroj, a nyní nevědí, kde ho mají reklamovat. Prodejny Electrocity jsou totiž od Vánoc zavřené a v tisku se již objevily první obavy o další osud firmy.

SOS upozorňuje, že spotřebitel má možnost reklamovat vadné zboží v kterékoliv provozovně prodávajícího, či v sídle prodávajícího a také u podnikatele, který je v záručním listě určen k provedení záruční opravy. Toto právo mu poskytuje zákon o ochraně spotřebitele a § 625 občanského zákoníku. V případě, že se jedná o vadu neodstranitelnou a spotřebitel chce odstoupit od smlouvy, případně požaduje výměnu, může se obrátit na kteroukoliv provozovnu prodávajícího. Zde také může uplatňovat úhradu nákladů spojených s vyřízením reklamace.

Spotřebitelé nezůstávají bezmocní, neboť zákon pamatuje na obhajobu jejich práv. V Zákoně o ochraně spotřebitele je jasně stanoveno, že v případě, pokud provozovna ukončí svou činnost, je prodávající o tomto faktu povinen informovat příslušný živnostenský úřad. A v této informaci je jeho povinností uvést, kde lze vypořádat případné závazky, řekla Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), a připomněla: Případně se mohou obrátit i na sídlo společnosti prodávajícího, které zjistí z obchodního rejstříku.

I v případě té nejhorší varianty bude díky kompetencím živnostenských úřadů nepochybně brzy známo, kam se mohou spotřebitelé se svými reklamacemi obrátit. Obecní živnostenské úřady mají totiž ze zákona pravomoc za porušení této povinnosti ze strany podnikatelů udělit pokutu až 1000000 Kč.

Aktuální vývoj situace SOS i nadále sleduje. Dostupnou informaci lze operativně získat na poradenské lince SOS po telefonu 900 969 091 (za dotovanou cenu 7 Kč/min).