SOS: Průzkum prodávaného ovoce a zeleniny

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) uspořádalo v průběhu března na šesti místech České republiky průzkum kvality prodávaného ovoce a zeleniny. V Praze, Českých Budějovicích, Brně, Olomouci, Karviné a Bohumíně navštívili pracovníci SOS 26 obchodů a tržišť a zaměřili se na plnění povinností prodávajících uvádět zemi původu prodávaného ovoce a zeleniny a na jakost.

Spotřebitelé jsou velmi často nespokojeni s kvalitou ovoce a zeleniny v obchodech. Není přitom rozhodující, zda nakupují v menších obchodech, na tržištích nebo super a hypermarketech. Lidé často poukazují na to, že v ostatních zemích Evropské unie je kvalita zeleniny a ovoce výrazně lepší – i v těch obchodech, které mají své prodejny i u nás. Proto se SOS rozhodlo na vzorku trhu zkontrolovat, zda deklarovaná kvalita odpovídá skutečnosti u vybraných 11 druhů ovoce a zeleniny. Kontrolovaly se: pomeranče, jablka, hroznové víno, banány, petržel, mrkev, rajčata, volně prodejné brambory, paprika, cibule, česnek. Navštíveny byly obchody: Plus, Delvita, Billa, Hruška, Hypernova, Kaufland, Lidl, Tesco, Albert, Penny Market, Jednota, Globus, dva drobné obchůdky a tři tržiště.

Nejčastějšími prohřešky, které zjistili dobrovolníci SOS, bylo neuvádění země původu. Nejvíce se s tímto nešvarem setkali na tržištích (Brno – Zelný trh, Olomouc a Bohumín), kde se prodávaly v době průzkumu stejné druhy ovoce a zeleniny z dovozu, jako na jiných prodejních místech. V tržnicích se setkali aktivisté SOS také s nekvalitním zbožím – s nahnilými banány a měkkou cibulí (Olomouc), s neuváděním jakosti, dokonce i ceny u prodávaného zboží (Bohumín).

V dalších menších i větších obchodech bylo zjištěno také neuvádění země původu, ne ale tak často, na Moravě nebyla uváděna země původu především u brambor. Ovšem největší problémy byly s jakostí, mnohdy deklarovaná kvalitativní třída neodpovídala skutečnosti. Velké problémy byly hlavně s rajčaty, petrželí, bramborami, ale i s hruškami a pomeranči.

SOS bude v těchto průzkumech v průběhu roku pokračovat, předpokládáme, že se změnou ročního období poroste především nabídka kvalitnějšího a čerstvějšího zboží na tržištích, kam za ním spotřebitelé míří. SOS se zjištěnými nedostatky seznámí dozorové orgány.