SOS: I na letence je možné měnit jméno

Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje na účelové jednání většiny leteckých společností, které odmítají změnit jméno na letence cestujícího. Na tomto administrativním omezení tratí spotřebitelé, když si musí kupovat novou letenku či platit dodatečné poplatky za pojištění proti této nežádoucí praktice

Stížnosti spotřebitelů, kteří nenadále před cestou letadlem onemocněli a letecká společnost odmítla přepsat jméno na letence, protože by mohl letět někdo jiný, se také objevují mezi podněty, které SOS dostává. Proto zástupce SOS anonymně oslovil většinu leteckých přepravců, přičemž se ukázalo, že většina z nich změnu jména neumožňuje. Nabízejí pouze zrušení původní letenky, byť storno poplatky dosahují někdy až 100 %, a vystavení nové, jejíž cena je navíc obvykle vyšší než v době prvotního nákupu.
Letecké společnosti se někdy odvolávají na článek 29 Chicagské úmluvy o mezinárodním civilním letectví, která stanoví, že letadlo každého smluvního státu musí vézt s sebou mimo jiné seznam jmen cestujících, jakož i míst jejich odletu a určení. „Tento požadavek vycházející z úmluvy je logický, ale nic neříká o tom, proč by nebylo možné určitý čas před odletem změnit jméno cestujícího. V dokladech, které letadlo převáží, by pak samozřejmě bylo uvedeno jméno skutečně cestující osoby,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková.

V případě, že si ale cestující kupuje zájezd, jehož součástí je i letecká přeprava, může podle § 852f občanského zákoníku změnit jméno účastníka zájezdu ve lhůtě stanovené všeobecnými obchodními podmínkami CK. „Je tedy jasné, že změna možná je. Letecké společnosti pouze objevily způsob, jak přijít k penězům v případě, kdy původní cestující nemůže letenku využít a ta tedy propadne,“ dodává mluvčí.

Dalším důkazem toho, že lze takto postupovat, jsou letecké společnosti Scandinavian Airlines, Aer Lingus a naprostá většina nízkonákladových přepravců. Tyto společnosti totiž za poplatek (obvykle ve výši kolem 1000 korun) změnu jména cestujícího umožňují a to obvykle do 24 hodin před plánovaným odletem, u nízkonákladových společností pak někdy až do 2 hodin před odletem.

SOS se obrátilo dopisem na ČSA jako největšího leteckého dopravce na českém trhu, který tyto praktiky provádí s apelem na změnu přístupu. Ve své odpovědi ČSA svůj postup obhajují s tím, že změnu jména cestujícího formálně umožňují, avšak za poplatek, který může dosáhnout až 100 % ceny letenky. ČSA se odvolávají na nutnost obrany před spekulativním přeprodejem levnějších letenek. „Je s podivem, že nízkonákladoví dopravci, kteří často nabízí akční letenky i za cenu letištních poplatků, tento problém nemají,“ upozorňuje mluvčí a uzavírá: „SOS bude usilovat o to, aby letečtí dopravci umožňovali změnu jména cestujícího, byť za poplatek pokrývající veškeré náklady související s touto změnou.“