Skupina Pioneer Investments a její proměny

Restrukturalizovaná italská finanční skupina koncentruje své úsilí na rozvoj penzijních produktů, řízení aktiv a pasiv a alfa strategie

Ohlašované převzetí německé HypoVereinsbank (HVB) finanční skupinou UniCredit Group a možnost obou společností integrovat své divize správy aktiv ukazuje, jaký vztah UnicCredit k této oblasti podnikání má. Ten např. kontrastuje s přístupem Banca Intesa, která právě prodala Crédit Agricole Asset Management 65procentní podíl ve své dceřiné společnosti pro správu fondů Nextra Asset Management. A navíc, síť HVB přinese obrovský distribuční potenciál pro investiční divizi UniCredit, skupinu Pioneer Investments. Pioneer Investments zažila velice dobrý rok 2004. Skupina získala nová aktiva v hodnotě 3,6 miliard eur, a to zejména od investorů na evropském kontinentě a z USA. Navíc loni v prosinci ohlásila italská složka investiční skupiny významné změny ve struktuře vrcholového vedení společnosti, které mnohé naznačují o cestě, po které se nyní skupina bude ubírat.

Spolu se jmenováním nového nezávislého předsedy představenstva Marca Onada, byl Giordano Lombardo, dřívější globální investiční ředitel, jmenován zástupcem výkonného ředitele Daria Frigeria. Neobsazená pozice globálního investičního ředitele připadla Marcu Pirondinimu, bývalému vedoucímu globálního akciového výzkumu. Současně byl jmenován globálním vedoucím prodeje a distribuce Mateo Perrucio, který působil v minulosti na pozici výkonného ředitele pro italské podnikání skupiny Pioneer.

Podle agentury Fitch Ratings, která nedávno navýšila své hodnocení Pioneeru z AM2 na AM2+, ilustrují tyto změny ve vrcholovém vedení skupiny význam správy aktiv pro jejího akcionáře UniCredit a schopnost Pioneeru zachovávat kontinuitu managementu. Fitch také založila své rozhodnutí navýšit hodnocení firmy na rozšíření technologických platforem a na důrazu, jaký společnost klade na rozvoj institucionální stránky svého podnikání.

Až doposud jen samé dobré zprávy, ale při snahách o obchodní expanzi budou před touto skupinou mužů stát náročné úkoly. Jak řekl Lombardo, zvýšená konkurence a vyšší náklady znamenají, že ti, kdo chtějí uspět, musí diverzifikovat produktovou řadu, držet náklady při zemi a řádně spravovat své distribuční kanály.

Za tímto účelem vypracovala skupina Pioneer pětiletý plán formulující klíčové body budoucí strategie. Nejprve chce navýšit svoji přítomnost na institucionálním trhu, jenž dnes představuje pouze asi 10 % ze 146 miliard eur spravovaných aktiv. Podíl aktiv pocházejících od maloobchodních klientů tvoří asi 70 %. Chceme výrazně zvýšit náš podíl na institucionálním trhu, říká Lombardo a vysvětluje, že se soustředí na další rozvoj penzijních produktů, řízení aktiv a pasiv a neomezované alfa strategie, aby byly využity možnosti těžit z růstového potenciálu penzijního odvětví. Zaměření skupiny na institucionální trh našlo výraz v mandátních smlouvách na řízení aktiv od penzijních fondů z různých trhů, včetně Velké Británie. Za druhé chce společnost prosazovat jak organický, tak i neorganický růst. Pro zajištění organického růstu musí firma, podle Lombarda, upevnit své vazby s poskytovateli třetích stran, zatímco restrukturalizace cizích fondů v krizi a akvizice správců s dominantním postavením ve specifickém subsektoru trhu by měla uspokojit její potřeby neorganické expanze. Nezajímáme se o koupi někoho, kdo vyžaduje příliš mnoho úsilí pokud jde o následnou integraci, přiznává.

Akvizice a partnerství s ostatními poskytovateli fondových služeb by mohly být tou cestou kupředu pro dosažení růstu na vyspělých trzích a nalézání příležitostí na nových trzích. Dosud byla expanze společnosti mimo Itálii a USA výrazná. Zejména zajímavé je pronikání skupiny Pioneer na španělský trh, kde smlouva o dílčím poradenství (subadvisory) se společností Santander, která v současné době představuje okolo 700 miliónů eur, posunula skupinu na místo třetího největšího zahraničního správce na španělském trhu. Ale největší dohoda o dílčím poradenství (subadvisory) přišla z USA, kde Safeco Asset Management delegovala na Pioneer správu svých otevřených podílových fondů s aktivy ve výši 3,6 miliard dolarů (3 miliardy eur).

Lombardo si je dobře vědom toho, jak se odvětví správy aktiv vyvíjí a jak se úloha distributorů a správců aktiv mění s novými příležitostmi, které jim nabízí otevřené uspořádání (open architecture). Otevřené uspořádání je jev, který bude během příštích několika let nabývat na významu, říká a dodává k tomu, že se to přenese do zvýšené poptávky po poradenství a většího zaměření na cenu. Distributoři mají mnohem větší sílu než v minulosti a mohou podněcovat jednoho správce aktiv proti druhému. Síla správců nyní přechází na distributory.

Také my jsme si mysleli, že soutěžíme pouze se správci aktiv, ale nyní jsou našimi konkurenty i investiční banky, které nabízejí strukturované produkty a další hotová řešení. Každý hráč, který si včas neuvědomí, že výzvy nyní přicházejí také zvnějšku, je v nebezpečí.

Z hlavních kanceláří centrál v Dublinu, Bostonu a Miláně bude muset Pioneer čelit všem těmto výzvám tím, že se zaměří na nabídku kvalitních investičních produktů za přiměřenou cenu. Jak vysvětluje investiční ředitel Marco Pirondini, nejlepším způsobem jak čelit současnému prostředí s nižšími výnosy je to, že se v rostoucí míře zaměří na produkty s kladnou výkonností a ochranou proti poklesu . Pokud jde o akcie, Lombardo říká, že se skupina soustředí na vysoce kvalitní plány s cílem střednědobé návratnosti, vždy vycházející z vlastního výzkumu. Pokud jde o dluhopisy, nejlepší recept bude ten, který zahrne flexibilní rozdělení aktiv do mnohočetných strategií v rámci universa instrumentů s pevným výnosem. Pan Pirondini je přesvědčen, že v prostředí instrumentů s pevným výnosem je jeho, jak říká, hvězdný tým schopný soutěžit s každým správcem v příslušné třídě aktiv.

S nově ustavenou strukturou vedení a plánem pro příštích několik let otázka zní, zda to, co Pioneer nabízí, uspokojí potřeby investorů. Protože firma očekává další růst na evropském kontinentě a v zemích jako jsou Čína, Turecko a Izrael, jsme zvědavi, jak dlouho bude trvat, než spustí své aktivity ve Velké Británii. Aby k tomu mohlo dojít, musí společnost uvažovat o možnostech rozvíjet svou přítomnost ve Velké Británii, pravděpodobně prostřednictvím akvizic, které se mohou hodit do její stávající produktové řady.