Skupina Lufthansa zvýšila zisk na 691 milionů eur

Zlepšení celoročních výsledků: očekává se celkový zisk 750 milionů eur

„Lufthansa úspěšně pokračuje v nastoupeném kurzu,“ komentoval Wolfgang Mayrhuber, generální ředitel a předseda představenstva skupiny Lufthansa, zveřejněné výsledky. I přes vysoké ceny ropy dosáhl koncern zvýšení provozního zisku za období leden až září 2006 o 46,7 procent na 691 milionů eur. „Naše výsledky potvrzují, že jsme nastoupili správný kurs. Lufthansa se rozvíjí, zvyšuje zisk a investuje do budoucnosti. Letos přijmeme 2 500 nových zaměstnanců.“ Představenstvo koncernu zvýšilo v souvislosti s pokračujícím vývojem a příznivými ekonomickými podmínkami svůj odhad celkového provozního zisku za rok 2006 na 750 milionů eur.

Mayrhuber zdůraznil, že k dobrým hospodářským výsledkům přispěly všechny firmy ve skupině. „Všechny byly úspěšné, zvýšily počet svých zákazníků a měly úspěch také se svými novými produkty. Vyplatila se strategie systematického zlepšování hospodárnosti a zaměření se na klíčové oblasti podnikání.“ Hlavní podíl na zlepšení obchodních výsledků měla divize přepravy pasažérů (Passenger Transportation), přestože podniká ve velmi konkurenčním prostředí. Vedlo k tomu zlepšení výnosů a zvýšení poptávky. Skupina zaznamenala úspěch na rozvíjejících se trzích v Asii. „V Indii a Číně se Lufthansa umístila na prvním místě mezi evropskými aerolinkami. V těchto zemích například dále rozšiřujeme letecké spojení,“ uvedl Mayrhuber. Dalším příkladem růstové strategie je nedávné rozhodnutí objednat 35 nových letadel, která mají rozšířit a modernizovat leteckou flotilu Lufthansy.

Generální ředitel koncernu Lufthansa zdůraznil, že právě vysoká kvalita služeb měla pozitivní dopad na ekonomické výsledky. „Zvýšili jsme spokojenost svých zákazníků. Oblibě se těší například naše nabídka akčních cen.“ Společnost Lufthansa znamená v očích zákazníků kvalitu za přiměřenou cenu.

Wolfgang Mayrhuber vyjádřil uspokojení také nad nárůstem ceny akcií. Od začátku roku do září vzrostla cena akcií o více než 30 procent. „Akcie mají růstový potenciál. Naše práce jistě přinese další zlepšení důvěry zákazníků a akcionářů.“

Snížení nákladů a investice

Původní plán vedoucí ke snížení nákladů o 1,2 miliardy eur do konce roku bude podle Mayrhubera splněn. Ke konci září byly již náklady sníženy o částku 1,13 miliard eur. Snižování nákladů bude pokračovat i v budoucnu.

Mayrhuber uvedl, že letecký průmysl patří vzhledem k svému růstu mezi hlavní segmenty ekonomiky vytvářející nové pracovní příležitosti. V letošním roce přijme Lufthansa celkem 2 500 nových zaměstnanců. Pokud má být tento růst zachován, bude v budoucnu nutné poskytnout nezbytnou politickou podporu pro klíčové projekty rozvoje dopravní infrastruktury. „To znamená hlavně větší flexibilitu a méně byrokracie. Už si nemůžeme dovolit strávit dalších 12 let dojednáváním výstavby 2,8kilometrové přistávací dráhy ve Frankfurtu,“ uvedl Mayrhuber. Týká se to také vytvoření harmonizovaného evropského leteckého prostoru, který je v současnosti řízen z 50 různých pracovišť řízení letového provozu. „Nic se v této věci neděje již deset let. Přesto má jednotný evropský letecký prostor potenciál stát se největším projektem ochrany životního prostředí v EU, neboť harmonizací lze dosáhnout podstatného snížení emisí CO2.“

Údaje za období leden až září 2006

Skupina Lufthansa v období od ledna do září 2006 dosáhla tržeb ve výši více než 15,0 miliard eur. V meziročním srovnání jde o nárůst o 12,9 procent. V uvedeném období využil služeb společnosti Lufthansa rekordní počet 40 milionů pasažérů. Divize Lufthansa Cargo zvýšila objem nákladu a pošty na 1,3 miliony tun, což je nejvíce v její historii. Výnosy v segmentu přepravy se zvýšily o 13,2 procent na 11,6 miliard eur. Ostatní provozní zisk v meziročním srovnání klesl o 16,7 procent na 887 milionů eur. Účetního zisku v roce 2005 ve výši 290 milionů eur bylo dosaženo prodejem podílů ve společnostech Amadeus a Loyalty partner.

Nárůst provozních nákladů o 9,6 procent na 15,2 miliard eur je nižší než nárůst obratu. V důsledku dalšího zvyšování cen ropy v uvedeném období byl znovu zaznamenán podstatný nárůst ceny paliva. Celkové náklady všech aerolinek ve skupině na letecký benzín v uvedeném období činily 2,6 miliardy eur. To je o 39,1 procent (719 milionů eur) více než ve srovnatelném období roku 2005. Bez úspěšného zajištění finančními instrumenty by náklady na palivo vzrostly o dalších 144 milionů eur.

V období leden až září 2006 zvýšila skupina Lufthansa celkový provozní zisk o 46,7 procent na 691 milionů eur. Bylo dosaženo čistého zisku ve výši 414 milionů eur (minulé období: 416 milionů eur). Mírné snížení bylo způsobeno jednorázovými pozitivními dopady hospodaření v roce 2005, kdy byl realizován účetní zisk z prodeje akcií a kdy byly poprvé započítány finanční výsledky společnosti SWISS.

Skupina zvýšila ukazatel provozního cash flow o 6,9 procent na 1,4 miliard eur. Zvýšení investic v porovnání se stejným obdobím roku 2005 o 25,4 procent na 1,3 miliardy eur bylo financováno výhradně z cash flow. Z toho bylo 590 milionů eur investováno do letadel.