Škody nahlášené klienty Generali z pojištění motorových vozidel mohou letos překročit hranici 2 miliard korun

[Tisková zpráva] Škody nahlášené klienty Generali z pojištění motorových vozidel budou letos pravděpodobně atakovat hranici 2 miliard korun.

Vyplývá to ze statistiky pojistných událostí motorových vozidel pojišťovny Generali. Za posledních pět vzrostl počet škod na motorových vozidlech o čtvrtinu. Výše škod vykázala pětinový nárůst. Zatímco v roce 2007 nahlásili klienti Generali necelých 45 tisíc pojistných událostí na motorových vozidlech, v letošním roce jich očekáváme přibližně 56 tisíc. Celková roční výše škod se pravděpodobně zvedne z 1,6 na 2 miliardy korun (2007 vs. 2011). Poměrově nejvíce rostou škody z povinného ručení. Zatímco počet nahlášených dopravních nehod se podle odhadů bude pohybovat přibližně na stejné úrovni jako v roce 2007, výše škod vzroste o více než 200 milionů korun. Výraznější podíl na jejím růstu mají podle likvidátorů Generali především škody na zdraví. Nejvíce se bourá v Praze. Nejméně naopak v Karlovarském kra­ji.

V průběhu první poloviny roku zaevidovala pojišťovna Generali necelých 28 tisíc pojistných událostí na motorových vozidlech. Vyčíslená škoda se blíží k hranici 1 miliardy korun. Takřka 15 tisíc pojistných událostí za 330 milionů korun spadá do oblasti havarijního pojištění. Zbývajících 13 tisíc škod bylo zaregistrováno z povinného ručení. Jejich výše je oproti škodám z havarijního pojištění dvojnásobná a činí 630 milionů korun. Na celková čísla si musíme počkat na začátek příštího roku. Lze však předpokládat obdobný vývoj jako v posledních letech. Zatímco počty škod hrazených z povinného ručení v letech 2007, 2008, 2009, 2010 a 2011 jsou přibližně srovnatelné, jejich objem roste. Za posledních pět let pravděpodobně až o pětinu.

„Lví podíl na růstu výše škod u povinného ručení mají škody na zdraví. Nedodržení povolené rychlosti, nesprávné předjíždění, nepoužití bezpečnostních pásů či střet s chodcem mají na území ČR za následek škody, které se v celé řadě případů blíží či překračují hranici 40 milionů korun,“ říká Marek Heyda, vedoucí oddělení likvidace pojistných událostí motorových vozidel pojišťovny Generali. „Dojde-li k nehodě v zahraničí, mohou být škody ještě vyšší. Zákonný limit krytí škod na zdraví a majetku u pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla na takové škody nestačí. Nadstandardní pojistná ochrana až do výše 70 nebo 100 milionů korun u povinného ručení Komplet a Exkluziv má proto své opodstatnění,“ dodává Marek Heyda.

Každá pátá pojistná událost na motorovém vozidle byla klienty Generali v letošním roce nahlášena v Praze. Nejméně nehod naopak evidujeme na Karlovarsku, Vysočině, Pardubicku a Olomoucku.

•    Praha 20%

•    Středočeský kraj 14%

•    Moravskoslezský kraj 12%

•    Jihomoravský kraj 9%

•    Ústecký kraj 7%

•    Plzeňský a Jihočeský kraj 6%

•    Královehradecký, Liberecký a Zlínský kraj 5%

•    Pardubický, Olomoucký kraj a Vysočina 3%

•    Karlovarský kraj 2%

Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla není jen zákonná povinnost, ale také důležitý finanční prostředek chránící ekonomickou stabilitu každého řidiče a jeho blízkých. V případě zaviněné vážné dopravní nehody je velice pravděpodobné, že řidič, který nehodu způsobil, je zodpovědný za některou z následujících škod, případně jejich kombinaci :

•    poškození nebo zničení vozidel jiných účastníků dopravní nehody

•    poškození zdraví jiného účastníka nehody – náklady na léčení, výpadek příjmů z důvodu úrazu a léčení

•    oprávněné finanční nároky pozůstalých osob závislých na osobě, jejíž úmrtí bylo způsobeno dopravní nehodou nebo v důsledku této dopravní nehody

•    jiné škody na majetku v důsledku dopravní nehody (například škody na nemovitosti, dopravním značení, pozemní komunikaci, na převáženém nákladu u některého z poškozených účastníků, apod.)

Modelový příklad dopravní nehody s vysokou škodou na majetku a především zdraví:

V důsledku nesprávného předjíždění došlo k vážnému zranění řidiče a spolujezdkyně protijedoucího vozidla. Oba dva těžce zranění byli mladí lidé, kterým se rýsovala slibná pracovní kariéra. Muž, který nehodu zavinil, měl to štěstí a z nehody vyvázl jen s několika pohmožděninami. Z jeho povinného ručení byla hrazena nejen škoda na druhém vozidle, která je ovšem ve srovnání se škodami na zdraví zanedbatelná, ale především náklady na dlouhodobé léčení a také výpadek příjmů z důvodů úrazu a léčení. Už samotné náklady na zdravotnickou péči, která je čím dál tím více dokonalejší a lékaři dokáží provést před pár lety ještě nemyslitelné zákroky, jdou do desítek milionů korun. Připočteme-li k této částce výpadek příjmů během víceletého léčení následků vážných zranění obou mladých lidí, velice snadno se částka může dostat nad zákonem stanovený limit krytí u povinného ručení.