Schengen a čeští spotřebitelé

Na SOS - Sdružení obrany spotřebitelů se obracejí spotřebitelé s dotazy, co se změní se spotřebitelskými právy od našeho vstupu do Schengenského prostoru. Operují pojmy jako „eurozáruka“ apod. v přesvědčení, že nyní budou mít naprosto stejná práva ve všech zemích tohoto otevřeného prostoru.

Názory těchto spotřebitelů nemají reálný podklad. I když se možnosti našich občanů po vstupu do Schengenu rozšíří ve smyslu, že cestování bude pohodlnější a tím i přeshraniční nákupy častější, na spotřebitelských právech se nezmění nic.

Už před naších vstupem do EU byla do české legislativy implementována celá řada evropských směrnic a různých dalších právních ustanovení, která výrazně zlepšila postavení spotřebitelů. Byla zavedena dvouletá záruční doba, stanovena pravidla pro poskytování spotřebitelského úvěru, upraveny povinnosti při prodeji obuvi, spotřebitelé získali výrazná práva při prodeji pomocí prostředků komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání.

„Ale i když se o ní stále mluví, neexistuje nic jako „eurozáruka“, tedy právo spotřebitele reklamovat ve své zemi ty výrobky, které koupil v jiné zemi Evropské unie,“ připomíná mluvčí SOS Ivana Picková. „Celoevropsky působícící výrobní společnosti, které poskytují i u nás servis pro výrobky koupené v jiné zemi EU, bychom spočítali na prstech jedné ruky,“ upozorňuje Picková. „Spotřebitelé by si před výhodným nákupem v zahraničí vždy měli uvědomit, že mohou mít doma problémy s reklamacemi i servisem,“ dodává.

Evropští spotřebitelé mají v podstatě ve svých zemích velmi podobná práva, na tom se rozšířením schengenského prostoru nic nezmění ani k horšímu, ale ani k lepšímu. Přesto je pro spotřebitele nakupování v zahraničí zajímavé, protože je láká jiná nabídka na trhu i lepší ceny či vyšší kvalita vybraných produktů. Nelze to však brát paušálně, tudíž nákup v cizině nemusí být vždycky nejvýhodnější, upozorňuje SOS.

Protože odstranění hranic povede k nárůstu drobných přeshraničních nákupů, zintenzivňuje SOS spolupráci s partnerskými organizacemi v Německu, Polsku, Slovensku a Rakousku, působícími v příhraničních regionech, kde mohou poskytovat pomoc spotřebitelům vycházející z lokálního kontextu. Při problémech se vzdálenějšími částmi EU je vhodné se obrátit na specializované Evropské spotřebitelské centrum (esc@mpo.cz), které prostřednictvím dalších center v evropských zemích zprostředkuje kontakt s prodávajícím a pokusí se o řešení případu.