Sbírka českého umění Kooperativy ve vídeňském Leopoldově muzeu

Celkem 120 děl od 80 českých mistrů představuje ze své sbírky pojišťovna Kooperativa v renomovaném Leopoldově muzeu ve Vídni. Pod názvem „Grund, Mucha, Čapek, …" je zde až do začátku února vystavena část rozsáhlé kolekce druhé největší pojišťovny v ČR.

Výstava představuje především průřez historií českého malířství. Těžištěm je pak tvorba malířů 19. a začátku 20. století, což je v souladu s celkovým zaměřením sbírek pojišťovny, v nichž převládá právě toto období. „Výstava v Leopoldově muzeu je první velkou a souhrnnou prezentací sbírky Kooperativy, přičemž počítáme, že příští rok bychom tento či obdobný výběr představili v Praze,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Kooperativy Vladimír Mráz.

Na výstavě v rakouské metropoli mají návštěvníci možnost vidět například vynikající plátna barokního malíře Jana Kupeckého, kubistický obraz Dáma ve slaměném klobouku od Antonína Procházky, Prostitutku Josefa Čapka nebo mnohá špičková díla Mařákovy krajinářské školy. Kooperativa je, díky partnerství mateřské společnosti (největší rakouské pojišťovny Wiener Städtische Versicherung AG Vienna Insurance Group) a Leopoldova muzea, vůbec prvním soukromým subjektem, který má možnost prezentovat svou kolekci v prostorách tohoto prestižního muzea.

Podpora umění patří tradičně mezi činnosti významných finančních institucí a v tomto směru Kooperativa není výjimkou. „Důvodů, proč my jsme začali budovat sbírku, můžeme najít hned několik. Počátkem 90. let nastaly masivní restituce, a to i v oblasti umění. Podstatnou část uměleckých děl hodlali noví vlastníci prodat a dalo se předpokládat, že tyto investice se v budoucnu výrazně zhodnotí. S tím souvisí i druhý důvod – chtěli jsme, aby naše kulturní dědictví zůstalo v České republice a nebylo skupováno pouze zájemci z ciziny. Dalším důvodem je samozřejmě i image naší firmy. Kooperativa velmi rychle vyrostla v silný podnik s velkým počtem budov a kanceláří, které jsme chtěli vybavit uměním přiměřeným významu firmy. Samozřejmě využíváme naše umělecká díla i marketingově – například vydali jsme o nich několik knih, motivy obrazů se pravidelně objevují na pozvánkách, kalendářích a podobně,“ vysvětlil Mráz.