Růst cen nafty oživil zájem o ojeté vozy s benzínovým motorem

Praha 3. června 2008 – Znovuoživení zájmu o vozy s benzínovým motorem a stagnace zájmu o naftový pohon. Tento trend ve druhém čtvrtletí 2008 zaznamenalo všech 15 tuzemských autocenter AAA AUTO.

„Důvodem toho, proč růst zájmu o diesely letos ztratil dynamiku, je výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín,“ konstatoval Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Oznámil také, že aktuální poměr v prodejích obou typů paliv činí 68 % ku 32 % ve prospěch benzínových motorů.

Pokud se podle něj vezmou v úvahu i mírně vyšší servisní náklady u dieselových motorů a také jejich větší citlivost na kvalitu paliva, je logické, že se dnes někteří motoristé vracejí zpátky k tradičnímu benzínovému pohonu.

„Cena stejných modelů s benzínovým a naftovým motorem se stále více vyrovnává a u některých značek je již prakticky stejná, ačkoliv u nových vozů bývají dieselové verze běžně o 50 až 80 tisíc Kč dražší,“ uvedl Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Markantní je to podle něj třeba u japonských vozů, jejichž benzínové motory jsou vyhlášené svojí kvalitou. Zde už je někdy cena benzínových verzí shodná s naftovými, jejichž pořizovací cena byla o cca 10 až 15 % vyšší. Naopak třeba u Škody Octavia stále zůstává dražší motor 1,9 TDI. Je natolik oblíbený, že ve srovnání s benzínovou verzí 1,6i zvyšuje cenu vozu nejméně o 20 tisíc Kč.

„Dieselový motor se i přes zvýšenou cenu nafty vyplatí díky nižší spotřebě těm řidičům, kteří ročně najedou alespoň 30 nebo 40 tisíc kilometrů. Ti ostatní by měli výběr motoru důkladně zvážit,“ upozornil Petr Vaněček.