Rušit předčasně pojistné smlouvy se nevyplácí!

[Tisková zpráva] V době, kdy hospodářská recese stále doléhá na peněženky běžných občanů, řeší řada lidí, jak se vypořádat se svými finančními závazky, včetně pravidelných plateb životního pojištění.

Nešťastným krokem je předčasné rušení pojistné smlouvy životního pojištění, které je pro klienta ve většině případů prodělečné. Odbytné, jež v takovém případě od pojišťovny v souladu s pojistnými podmínkami získá, je výrazně nižší než peníze, které do životního pojištění dosud vložil. Zároveň tím přichází o krytí životních rizik.

Průzkum, který realizovala Česká asociace pojišťoven (CAP) ve spolupráci se společností Ipsos Tambor, dospěl k alarmujícímu je zjištění, že čtvrtina oslovených již někdy v minulosti zrušila předčasně pojistnou smlouvu na životní pojištění. Hlavními důvody pro zrušení smlouvy byly nejčastěji: potřeba finanční hotovosti k jiným účelům (28,9 %), nedostatek finančních prostředků (27,2 %) a doporučení poradce přepracovat pojistnou smlouvu na údajně vhodnější finanční produkt (22,9 %).

To, že se předčasně rušit uzavřené pojistné smlouvy nevyplácí, potvrzuje i Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven, a zároveň doporučuje, jak postupovat, když se klient dostane do situace, kdy není schopen pojistné platit: „Vypovězení smlouvy v průběhu jejího trvání je pro klienta finančně nevýhodné. Pokud z nejrůznějších důvodů klesly jeho příjmy a nemůže hradit pojistné, měl by se snažit najít řešení společně s pojišťovnou, u které má pojištění sjednáno. To znamená zažádat o odklad plateb, snížení pojistného, přerušení placení pojistného nebo převedení pojištění do stavu bez placení pojistného. Předejde tak vymáhání dlužného pojistného. Kromě toho, že klient zrušením smlouvy poměrně nevýhodně vyřeší svůj finanční problém, přijde o svou pojistnou ochranu, která pro něj může být v případě pojistné události zásadní.“

Nejistoty klientů někdy využívají neprofesionální pojišťovací poradci a zprostředkovatelé. Téměř 23 % respondentů, kteří už v minulosti předčasně zrušili svou pojistnou smlouvu, tak učinilo na základě doporučení poradce, který jim poradil přepracovat pojistnou smlouvu na údajně vhodnější finanční produkt. Zpravidla však klienty lákají na finanční operace, které pro ně nemusí být v konečném důsledku výhodné. Klienti by měli vycházet ze svých potřeb a možností. Ptát se, získávat si informace, aby se nestali snadnou kořistí.

Přehledné informace o životním pojištění, ale i odpovědi na často kladené otázky jsou k dispozici na www.pojistizi­vot.cz. Pro ty, kteří si chtějí prověřit své znalosti životního pojištění, je na www.pojistizivot.cz připraven vědomostní kvíz.