Rozložení pojištění ukazuje, že Češi si více cení svého majetku než svého života a zdraví

Z výzkumného šetření realizovaného pro Českou pojišťovnu* vyplývá, že nejužívanějším pojistným produktem v České republice je povinné ručení, které má ve třetím čtvrtletí sjednáno 42 % lidí. Na druhém místě je pojištění domácností, které má sjednáno 36 % dotázaných. Životní pojištění využívá 28 % a úrazové 29 % lidí.

Na dalších příčkách se umístilo úrazové pojištění dětí (11 %), havarijní pojištění (10 %), životní pojištění pro děti (5 %), důchodové pojištění (2 %) a pojištění závažných onemocnění (1 %). Jako nejdůležitější ovšem vnímáme pojištění domácností a životní a úrazové pojištění. Právě životní pojištění stejně tak jako pojištění domácností chce do půl roku uzavřít více než 2 % dotázaných, kteří tyto produkty doposud nevyužívají. Životní pojištění lidé z 82 % uzavírají pomocí pojišťovacích poradců.

Výsledky výzkumu potvrzují naše předpoklady. Lidé začínají více myslet na své blízké a na budoucnost. Udržet si životní úroveň i v případě neočekávané události je stále důležitější, stejně tak jako je tomu v evropských zemích, komentuje výsledky Miroslav Řezník, ředitel marketingu České pojišťovny. V současné době trh nabízí více druhů pojištění. I z těchto důvodů lidé upřednostňují uzavření životní pojistky prostřednictvím kvalitního poradce před jinými variantami uzavírání smluv. Očekávají osobní kontakt, chtějí vysvětlit možnosti pojistek a konkrétní doporučení, dodává Řezník.

Zájem o životní pojištění v České republice rok od roku roste, jeho objem však stále ještě nedosahuje objemu tohoto pojištění v evropských státech, kde životní pojištění předstihlo i pojištění neživotní. V České republice je podíl životního pojištění na celkovém předepsaném pojistném 34,2 %, neživotního 65,8 %. V zemích EU je poměr životního a neživotního pojištění zhruba opačný. Z údajů České asociace pojišťoven vyplývá, že u pojištění pro případ dožití a u pojištění pro případ smrti nebo dožití, tedy produktů tzv. soukromého životního pojištění, které se podílejí 62 % na celkovém předepsaném pojistném v životním pojištění, došlo za 1. pololetí roku 2003 k meziročnímu nárůstu 38 %.

Česká pojišťovna je největší domácí pojišťovací ústav s tržním podílem přesahujícím 37 procent. Spravuje 14,5 milionu smluv. Jejím hlavním akcionářem je společnost CESPO B.V. ze skupiny PPF.