Rhodos 2006: Ceny za nejlepší image předány

Praha, 21. února 2007 – Jubilejní 10. ročník soutěže o nejlepší firemní image byl završen předáním cen vítězům v deseti hodnocených kategoriích. Výsledky této tradiční soutěže přitom i letos přinesly některá překvapení.

K řadě zajímavých změn došlo na stupíncích vítězů v letošním ročníku soutěže o nejlepší image – Rhodos 2006. Celkově však výsledky desátého ročníku této prestižní celonárodní soutěže potvrdily, že pozitivní image je společně s vysokou kvalitou nabízených výrobků a poskytovaných služeb a šíří sortimentu nedílnou součástí celkového obrazu úspěšných podnikatelských subjektů – ať už se jedná o ty „tradiční“ a „stabilní“ anebo naopak ty „nové“ a „dynamické“.

V kategorii bankovních domů se podle hodnotitelů soutěže – reprezentativního vzorku špičkových manažerů v České republice – na „medailových pozicích“ umístily čtyři subjekty, přičemž tři z nich se na špici objevují poprvé či po určité přestávce. Úspěchem je prvenství Komerční banky, neboť ta je mezi manažery sice tradičně bankou nejznámější, ale její hodnocení bylo v uplynulých letech spíše průměrné.

Obdobná situace nastala i v segmentu pojišťoven, neboť i vítězná Česká pojišťovna je již tradičně mezi manažery subjektem nejznámějším, její image však nebyla v minulosti hodnocena jako nejlepší.

Telefonním operátorem s nejlepší image se letos stala společnost Telefónica O2, která je také nejznámější společností na trhu v oblasti telekomunikace. I ona přitom v loňském roce vstoupila na český trh převzetím mobilního operátora Eurotel a společnosti Český Telecom, operátora pevné sítě, který měl mezi manažery spíše horší image.

Na prvním místě v kategorii výrobců automobilů se poprvé umístila mladoboleslavská Škoda Auto, která pravděpodobně těžila i z toho, že v roce 2006 dosáhla nejlepších prodejních výsledků ve své dosavadní historii.

V kategorii výrobců spotřební elektroniky se na první místo z loňské druhé příčky posunula společnost Sony Czech, která si tak vyměnila místo se značkou Panasonic.

Poměrně stabilní image si udržují i benzínové čerpací stanice. I zde však byla na první stupínek letos hlasujícími manažery vynesena společnost Shell CR, která loni mezi první trojicí chyběla.

Ani image stavebních firem v soutěži Rhodos se příliš nemění. V kategorii stavebnictví se letos v první trojici umístily stejné firmy jako loni, přičemž prvenství získala společnost Skanska CZ.

I v nové kategorii výrobců mobilních telefonů se na prvním místě umístila společnost, která je spontánně nejznámější: Nokia CR, která se může pochlubit významným podílem ve všech tržních segmentech a celkově dominantním postavením na českém trhu.

V segmentu výrobců pneumatik se letos na špici umístila tradiční otrokovická značka Barum, která je již od roku 1999 je největším závodem na výrobu pneumatik v Evropě.

Letošní desátý ročník prestižní soutěže Rhodos potvrdil, že z hlediska vnímání image mají v kategorii webových portálů na našem trhu tři velké subjekty dominantní postavení. Na „stupíncích vítězů“ se totiž i letos umístily přesně tři stejné subjekty jako v roce loňském. Loni – kdy byla do soutěže tato kategorie zařazena poprvé – získala cenu pro portál s nejlepší image značka Google, zatímco letos ji obdržela společnost Seznam.cz.

„Z pohledu firmy plní image jakousi centrální funkci: ovlivňuje postoje a chování lidí, a to v negativním nebo pozitivním smyslu. Firemní image žije z toho, co firma vykonala. Také z toho, co ovlivnila pověst a masová média. Image firmy je tedy představa, jakou si o ní udělalo nejen okolí, ale i její zaměstnanci. Zde platí, že image nemá smysl, pokud se jí nevěří,“ objasňuje význam image a tedy i tohoto hodnocení Ladislav Klika ze společnosti GfK Praha, která je jedním z organizátorů soutěže.

„Vedle velikosti firmy, referencí a návrhu řešení je to právě pověst, která rozhoduje o úspěšnosti. Image je tedy jedním z klíčových faktorů, který vede k tomu, že vám svěří zakázku,“ dodává Miloš Růžička, spolumajitel agentury Bison & Rose Public Relations, která je dalším členem pořádajícího konsorcia.

Michal Richter, ředitel OgilvyCID, k tomu dodává: „Vizuální složka může vytvářet očekávání, ale nemůže je naplnit. Docela dobře však může ovlivnit i samotné vnímání produktu.“