Reklama byla skrytá – souhlasí s SOS Rada pro reklamu

Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR) reagovala na podnět Sdružení obrany spotřebitelů a souhlasí, že článkem v deníku Metro ze dne 3. 11. 2005 byl porušen etický Kodex reklamy.

SOS považuje zveřejňování skryté reklamy nadále za další závažný problém, protože spotřebitelé jsou v médiích manipulováni, aniž by bylo jasné, že jde o placenou inzerci.

Na Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) se obracejí spotřebitelé i s podněty, které se týkají reklamy, ať obtěžující nebo skryté. Spotřebitel, který si počátkem listopadu přečetl v deníku Metro rozhovor s ředitelkou nově otvíraného hypermarketu Tesco o akční ceně kuřat v rubrice „Otázka pro…“, považoval přístup vydavatele za porušení § 2 zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Ten říká, že se zakazuje reklama skrytá a takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u které je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označená.

SOS se rozhodlo v tomto případě podat stížnost Radě pro reklamu, jejíž rozhodování jako samoregulačního orgánu může být mnohdy pružnější než u státního dozorového orgánu. Hlavním cílem Rady pro reklamu je zajišťovat a prosazovat na území České republiky formou samoregulace čestnou, legální, pravdivou, a decentní reklamu.

Její arbitrážní komise dospěla k názoru, že etický Kodex reklamy byl v tomto případě opravdu porušen. V Arbitrážní komisí RPR jsou zastoupeni představitelé členských organizací Rady pro reklamu, poslanci parlamentu České republiky, zadavatelé reklamy, reklamní agentury, média a právní odborníci.

Reklama nesmí být skrytá, zejména nesmí předstírat, že jde o jiné způsoby šíření informací, než je reklama. O tom, zda opravdu došlo k porušení zákona o regulaci reklamy rozhodne Krajský živnostenský úřad, který může zadavateli reklamy případně udělit také pokutu.

Spotřebitelé, kteří se setkají s klamavou či skrytou reklamou, mohou její ukázky předávat SOS na všech kontaktních adresách, které mohou získat na www.spotrebitele.info nebo na čísle 224 239 940, vyzývá spotřebitele k akci Ivana Picková z SOS a dodává: Naše sdružení se problematickou reklamou zabývá opakovaně. Mezi nejznámější kauzy patří reklamy eBanky, která nabízela vedení účtu zdarma, ale už neuváděla, že to platí pouze v případě, kdy klient posílá měsíčně na účet nemalou sumu peněz, či T-Mobile, který v rámci své reklamní akce Melouny se valí neuváděl jasně cenu za soutěžní SMS.