Reality show při výběru systému mýtného

Konsorcium Mytia, jeden z vyloučených účastníků výběrového řízení na vybudování mýtného systému v ČR, dnes oznámilo, že právní analýza postupu Ministerstva dopravy prokázala diskriminaci při hodnocení nabídek různých konsorcií.

Konsorcium Mytia tak ministerstvo diskvalifikovalo na základě nedoložení počtu zaměstnanců z jiných kooperujících společností. Podle Mytie však zadávací dokumentace pro výběrové řízení takový požadavek neobsahuje. Dále ministerstvo konsorciu vytýká, že nabídka neobsahovala čestné prohlášení o počtu zaměstnanců. Toto prohlášení však bylo k nabídce přiloženo v řádném termínu a jeho převzetí ministerstvem je zaprotokolováno.

Přístup ministerstva nemá žádnou oporu ani v zadávacích podmínkách ani v zákoně, tvrdí Sepp Leimgruber, generální ředitel společnosti Damovo Česká republika. Stejně tak jsme mohli být vyřazeni proto, že naše nabídka nezohlednila, že by se u nás v budoucnu mohlo zase začít jezdit vlevo. To, že nabídka konsorcia Mytia byla vyřazena z důvodu nesplnění formálních nebo dokonce smyšlených požadavků při ceně nižší o 7 miliard, je prostě pobuřující, uvedl Leimgruber

Nabídka konsorcia Mytia je nejlevnější s nejkratším termínem uvedení obou etap do provozu. Z těchto parametrů lze dovodit, že i výnos z instalace systému by byl pro Českou republiku největší. Neexistuje žádný věcný argument, na jehož základě by takové řešení mělo být z výběrového řízení vyřazeno. Česká republika potřebuje rychle vybudovat mýtný systém. Každý den prodlení představuje finanční ztrátu pro ČR a oddálení účinné regulace nákladní dopravy, která by zase vrátila dálnici řidičům osobních vozidel. Rozhodnutí komise o vyřazení naší nabídky je určitě z kategorie změn pravidel na poslední chvíli jako v českých reality show, dodal Leimgruber.

Nabídka konsorcia Mytia je založena na systému, který je v provozu od 1. ledna 2001 ve Švýcarsku. Jde o nejdéle provozovaný a odzkoušený mýtný systém v Evropě, který byl za dobu svého fungování několikrát zdokonalován. Systém výběru mýtného Mytia zároveň umožňuje nejen bezproblémovou integraci do existujících mýtných systémů sousedních států, ale zejména efektivní přechod na satelitní systémy s minimálními náklady na výměnu palubních záznamových jednotek ve velikosti kreditní karty.