Rating může pomoci nejen firmám, ale zlepšit přehled o vývoji segmentu malých a středních podniků

Zahájení projektu ratingu malých a středních podniků (MSP), ke kterému došlo 25. září, chápe ČSOB jako první krok ve směru zvýšení spolupráce mezi tímto podnikatelským segmentem a finančními institucemi. Banka předpokládá, že by zapojení většího počtu firem mohlo být přínosné nejen pro jejich majitele, ale také přinést zajímavé souhrnné údaje o vývoji celého sektoru MSP. Absenci kvalitních informací však může být podle představitelů ČSOB rating nahradit jen částečně. Skutečným řešením je vytvoření komplexního statistického reportingu MSP.

Tím, že stále neexistuji důvěryhodná čísla o vývoji malých a středních podniků, jsme při hodnocení konkrétních firem a jejich úvěrování značně omezováni, tvrdí ředitel bankovnictví malých a středních firem v ČSOB Aleš Pospíšil. První představu, jak by mohl kvalitní reporting MSP vypadat, bankéři již mají. Vychází z norského modelu a vznikl na půdě České bankovní asociace. Podle Aleše Pospíšila v něm nejde ani tak o to, že by museli podnikatelé předkládat nějaká nová data, ale spíše o sladění databází jednotlivých státních institucí.

V současnosti České republice chybí přehled o tom, jak se vyvíjí nejen jednotlivé obory uvnitř skupiny malých a středních podniků, ale dokonce celý segment. Český statistický úřad důkladně sleduje kromě velkých podniků také společnosti s více než dvaceti zaměstnanci. Skupina MSP však zahrnuje i firmy s méně než 20 zaměstnanci a je tak značně různorodá.