RAIFFEISENBANK VČAS ODHALILA POKUS O ZNEUŽITÍ INTERNETOVÉHO BANKOVNICTVÍ

K žádnému zneužití účtu díky včasnému zásahu nedošlo. Banka přesto upozorňuje na obezřetnost při přihlašování do internetového bankovnictví. Klienti mají možnost vybírat mezi několika způsoby zabezpečení internetového bankovnictví.

Raiffeisenbank a.s. se podařilo odhalit pokus o zneužití internetového bankovnictví. „K žádným ztrátám u klientů díky včasnému zásahu nedošlo. Přesto doporučujeme klientům, aby při přihlašování do internetového bankovnictví věnovali zvýšenou pozornost přihlašovací stránce a při sebemenší pochybnosti se obrátili na kontaktní linku 800 900 900,“ uvedl člen představenstva banky Mario Drosc.

Banka zatím zaznamenala pouze jeden případ pokusu o zneužití internetbankingu. Při přihlášení do internetového bankovnictví se klientovi zobrazilo podvodné rozhraní, které jej neobvyklým způsobem vyzvalo k zadání hesla a cesty k certifikátu. „Klient zareagoval jediným správným způsobem, na tuto stránku nijak nereagoval a ihned kontaktoval banku,“ dodal Drosc. Falešná stránka se projeví mimo jiné tím, že je uveden nepravdivý text o zdokonalování bezpečnosti, navíc se zkomoleným slovem „uveďte“. Na přihlašovací stránce rovněž chybí upozornění na obranu vůči tzv. phishingu.

Pokud by další klienti zaznamenali jakýkoli nestandardní postup při přihlašování do internetového bankovnictví, měli by kontaktovat banku na bezplatné lince 800 900 900. Klienti se do internetového bankovnictví standardně přihlašují pomocí jména a hesla, pro aktivní operace používají ještě certifikát a jiné heslo. Mají rovněž možnost zvolit další způsob zabezpečení – použití jednorázového SMS kódu potvrzujícího každou aktivní transakci.

SMS kód je osmimístné jednorázové číselné heslo, které je zasláno na uživatelův mobilní telefon a které uživatel přepíše do aplikace internetového bankovnictví. SMS kód je vázán na konkrétní transakci a jeho platnost je časově omezená. Použití certifikátu i zaslání SMS kódu je zdarma.

V poslední době se na internetu stále častěji objevují podvodné emaily či stránky, které chtějí z klientů vylákat jejich přístupové kódy do internetového bankovnictví. „Na takovéto výzvy klienti rozhodně nesmějí reagovat, naopak by měli co nejdříve kontaktovat svoji banku,“ upozorňuje Mario Drosc. Raiffeisenbank nikdy žádné podobné dopisy či maily klientům neposílá, veškerou komunikaci zajišťuje prostřednictvím zabezpečených zpráv v internetovém bankovnictví.

Zmíněný pokus o zneužití systému přímého bankovnictví se týká pouze internetového bankovnictví, a to jen metody podpisového certifikátu. Ostatních služeb včetně homebankingových aplikací Gemini a MultiCash se tento pokus o útok netýká.

Od roku 2001, kdy Raiffeisenbank zavedla internetové bankovnictví, nedošlo ani k jednomu zneužití účtu přes tento kanál. Raiffeisenbank pravidelně získává ceny za nejlepší internetové bankovnictví v České republice, v loňském roce uspěla např. v soutěži prestižního časopisu Global Finance. Bezpečnost internetové aplikace je přitom v těchto soutěžích jedním z rozhodujících hodnocených hledisek.