Rady SOS budou dostupné i z mobilů

Vstříc všem, kteří potřebují operativně konzultovat svůj spotřebitelský problém, vychází od 1. září 2004 Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS). Na poradenskou linku 900 08 08 08 se nyní nově dovolají každý pracovní den od 8 do 17 hodin také všichni majitelé mobilních telefonů. Rozšířené služby poradenské linky SOS po telefonu jsou dosažitelné ze všech míst České republiky za dotovanou jednotnou sazbu 8 Kč za minutu.

Poradenská linka SOS po telefonu začala sloužit spotřebitelům v srpnu 2002. Stala se první a dosud jedinou placenou formou poradenství SOS. Vznikla především pro operativní informování spotřebitelů ve chvílích, kdy si nevěděli rady a hrozilo by, že pokud nebudou reagovat okamžitě, může dojít k porušení jejich spotřebitelských práv.

„Těší nás, že spotřebitelé si na poradenskou linku SOS po telefonu zvykli. Četnost volání postupně vzrostla na několik desítek telefonátů denně,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS.

Za dva roky provozu linky zodpověděli její poradci téměř osm tisíc telefonických dotazů. Šlo zejména o aktuální informaci o právech spotřebitele, reklamačním řízení, délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace, či podmínkám odstoupení od kupní smlouvy, případně odpovědi na jiné nekomplikované otázky. Na poradenské lince jsou rovněž k dispozici aktuální kontaktní adresy poraden SOS, na kterých je možné bezplatně konzultovat spotřebitelský problém buď osobně, nebo písemně.

Poradenskou linku SOS po telefonu považujeme i do budoucna za dobrou možnost, jak poskytnout spotřebitelům pohotovou informaci o jejich právech. Jde o účinnou pomoc zejména v situaci, kdy spotřebitel nemůže využít naši internetovou poradnu na stránkách www.spotrebitele.info, případně nemá v dosahu ani jednu ze sedmnácti osobních poraden SOS, působících dnes už v deseti krajích České republiky, zdůraznil F. Lobovský. Jak dále konstatoval, o zprovoznění nového telefonního čísla poradenské linky začalo SOS uvažovat poté, když bez jasného ohlášení změnil Český Telecom stávající číslo linky a během letošních prázdnin se pak kvůli tomu řadě spotřebitelů nedařilo na linku dovolat. K 1. září proto nezávislé neziskové sdružení spotřebitelů zprovoznilo nové číslo své SOS linky, jež je oproti dosavadnímu pro spotřebitele velmi dobře zapamatovatelné – 900 08 08 08.

Provoz na lince zůstává stejný jako dříve, to znamená, že se spotřebitelé mohou dovolat každý pracovní den od 8 do 17 hodin a poradci jim operativně zodpoví jejich dotaz. Se změnou čísla souvisí i změna sazby. Nadále zůstává dotovaná a je 8 korun za minutu, informovala Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Ať bude tazatel telefonovat z pevné linky v místním tarifu, meziměstsky, z bytové stanice, prostřednictvím kteréhokoli mobilního operátora, nebo veřejného automatu, zaplatí za jednu minutu hovoru stejnou dotovanou cenu.

Za telefonickou konzultaci o délce čtyř minut, která běžně stačí k vysvětlení jednoduchého problému, spotřebitel zaplatí celkem 32 Kč, což je jen o 8 Kč více, než cena dvou jízdenek městskou hromadnou dopravou v Praze do poradny a zpět. Z telefonních stanic se zablokovaným voláním na linky s vyšším tarifem a z ciziny nelze hovor uskutečnit.