První finalisté soutěže o nejlepšího českého truckera jsou již známí

Soutěž o nejlepšího českého řidiče kamionu má za sebou první ze dvou semifinálových kol. Dnes se v Plzni utkalo 24 soutěžících. Z celodenního klání vyšel vítězně Daniel Vrkoslav, dvacetiletý řidič z Mladé Boleslavy. Do národního finále postupuje kromě něj ještě 5 dalších soutěžících. Mezi nimi i jediná žena soutěže Marie Horneková, která získala divokou kartu. Kdo pojede reprezentovat Českou republiku na evropské finále se rozhodne 23. června.

O krok blíž nádhernému tahači Scania v hodnotě téměř 3 miliony korun, je po víkendu 6 účastníků soutěže Mladý evropský řidič kamionu 2007. V semifinále, které se konalo tuto sobotu v areálu dealerství Scanwest Plzeň, porazili dalších 18 profesionálních truckerů.

Řidiči museli ukázat, že mají nejen hluboké teoretické znalosti, ale také že ovládají pravidla bezpečné a efektivní jízdy. První soutěžní disciplínou byla Jízda hospodárnosti. Truckeři museli v daném čase a s danou maximální povolenou rychlostí urazit naplánovanou trasu a při tom spotřebovat co nejméně paliva, popisuje marketingový ředitel Scania CZ Martin Benda. Dalším úkolem byla Jízda zručnosti, kde řidiči předváděli své manévrovací schopnosti. Soutěžní sérii uzavíraly teoretické testy.

Soutěž byla opravdu náročná. Přesto jsem rád, že pro mě tímto kolem neskončila a naopak se mi otevřela možnost postupu do evropského finale, komentoval vítěz semifinále Daniel Vrkoslav. Stejně jako většinu soutěžících, i jeho po celý den podporovala rodina a přátelé.

Konkurence byla silná

Na soutěžící se přijel podívat také Jiří Koblížek. Vítěze z minulého ročníku, který se zúčastnil i evropského finále soutěž o nejlepšího truckera nadchla. Určitě bych se zúčastnil znovu, bohužel už nesplňuji věkový limit, říká dnes sedmatřicetiletý Jiří Koblížek. Mezi soutěžícími byla také jediná žena soutěže, Marie Horneková, z Nýřan u Plzně. Překvapilo mě, že mě čeká konkurence samých mužů. Nemyslím si, že by povolání řidiče kamionu bylo výhradně jejich doménou, říká profesionální truckerka.

Podmínkou, kterou musejí soutěžící splňovat je věková hranice 35 let. Účastnit se mohou pouze profesionální truckeři, kteří mají řidičské oprávnění na nákladní vozy a přívěsy. Všech 514 českých truckerů, kteří se do soutěže Mladý evropský řidič kamionu 2007 přihlásili, nejprve čekaly testy teoretických znalostí. V nich prokazovali, jak dobře ovládají pravidla silničního provozu, zda umí poskytnout první pomoc i zda vědí, kam se při cestách do zahraničí v případě potřeby obrátit. Naše testy vychází z nové směrnice EU o školení řidičů. Jednotlivé otázky se týkají například technologie nákladního vozu, hospodárného řízení, nebezpečného zboží a mnoha dalších důležitých témat, přibližuje Martin Benda.

Soutěží se v Botswaně i na Tchai-wanu

Po letech 2003 a 2005 je to již třetí ročník soutěže Mladý evropský řidič kamionu. V roce 2005 se do evropské soutěže zaregistrovalo 13 tisíc profesionálních řidičů, v České republice soutěžilo celkem 528 řidičů. Obdobná soutěž se koná celkem ve 38 zemích na celém světě. Vedle zemí EU (již včetně Bulharska), Norska, Švýcarska a Turecka, si své síly změří letos i řidiči v Argentině, Brazílii, Tchai-wanu, Jižní Africe, Austrálii, Jižní Koreji, Malajsii, Botswaně, Namibii a Tanzanii.

  • Soutěž podporuje Evropská komise a IRU (International Road Transport Union – Svaz mezinárodní silniční dopravy). Scania bude také spolu se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) organizovat po dobu závodů semináře o silniční bezpečnosti v mnoha zúčastněných zemích.
  • V České republice projekt podporují Ředitelství služby dopravní policie, česká kancelář WHO, BESIP – Ministerstvo dopravy a ČESMAD Bohemia.
  • Generálními sponzory soutěže se staly firmy Michelin a Shell.
  • Regionálními sponzory v České republice jsou – Schwarzmüller, TNT Innight, T-mobile, Radegast Burelů, Scania Finance.
  • Mediálními partnery se stali Radiožurnál Český rozhlas 1, Trucker King magazín, Doprava a silnice a Trucker.