První čtvrtletí 2006: Výrazný růst segmentu tarifních zákazníků

Dlouhodobé zaměření společnosti T-Mobile na segment tarifních zákazníků a snaha nabízet služby s co nejvyšší hodnotou pro zákazníka se naplno odrazily ve výsledcích společnosti za první čtvrtletí roku 2006. Zaznamenané výsledky byly zcela v souladu s očekáváním a odpovídají prostředí vysoce konkurenčního trhu. Celkový počet zákazníků dosáhl téměř 4,65 milionu, přičemž více než 29 procent z celkové báze tvoří tarifní zákazníci. Celkové tržby meziročně vzrostly o 5,6 procent na 6,87 miliardy a čistý zisk poklesl podle plánu o 17,8 procent na 1,2 miliardy. Ukazatel EBITDA činí 3,08 miliardy Kč, EBITDA marže dosáhla nadstandardních 44,8 procent. Výhodné nabídky snižující cenu hovorného se velmi pozitivně projevily v počtu provolaných minut, který se zvýšil o výrazných 24,6 procenta. I v tomto období vzrostl datový provoz; podíl datových služeb na příjmech na zákazníka dosáhl 21 procent.

„Dosažené výsledky jsou zcela v souladu s naším očekáváním a odrážejí situaci na trhu,“ říká Roland Mahler, generální ředitel T-Mobile Czech Republic a.s. a dodává: „V současné době velkou měrou investujeme do zákazníků, což se odráží především v nabídce cenově výhodných služeb a tarifů. Například jako první z operátorů jsme výrazně zlevnili roaming a v nabídce pro nové zákazníky nechybí zajímavé balíčky volných minut. Jsme přesvědčeni, že v dlouhodobém horizontu se tato snaha pozitivně odrazí ve spokojenosti zákazníků i ve finančních výsledcích.“

Zákazníci: o 213 % nových tarifních zákazníků více

Celkový počet zákazníků se meziročně zvýšil o 5,9 %, přičemž opět vzrostl podíl tarifních zákazníků. Těch bylo ke konci března 2006 již více než 29 % z celkové báze, celkem 1,36 milionu. Neméně přesvědčivý je také meziroční nárůst počtu nových tarifních zákazníků – o plných 213 procent.

Od 15.ledna mohou zákazníci přenášet svá čísla mezi jednotlivými mobilními sítěmi. Ve vývoji zákaznické báze se tato skutečnost projevila nevýrazně – měsíční churn (tedy počet zákazníků, kteří přestali využívat služeb T-Mobile), se meziročně v prvním čtvrtletí zvýšil o pouhých 0,4 p.p. na celkových 1,6 procenta. Naprostá většina (86 %) z 8271 zákazníků, kteří zatím přenesli své číslo do sítě T-Mobile, využilo výhodné nabídky a uzavřelo písemnou smlouvu. Do sítí jiných operátorů bylo k 31.3. přeneseno celkem 11 315 telefonních čísel.

Finanční výsledky: celkové tržby vyšší o 5,6 %

V prvním čtvrtletí T-Mobile hospodařil s finančními výsledky plně odpovídajícími situaci na trhu, který se vyznačuje extrémní mírou konkurence. Celkové tržby dosáhly téměř 6,9 miliard Kč, což představuje meziroční nárůst ve výši 5,6 %. Čistý zisk dosáhl 1,2 miliardy Kč (pokles o 17,8 %), ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky, odpisy a amortizací) ve srovnání se stejným obdobím loňského roku poklesl o 5,3 %. EBITDA marže dosáhla 44,8 %, ukazatel ARPU (průměrná měsíční útrata jednoho zákazníka) se udržel na hodnotě 470 Kč.

Provozní výsledky: zvýšení počtu provolaných minut o 24,6 %

V uplynulém období se T-Mobile vedle rozvoje datových služeb zaměřil především na podporu hlasového provozu a náhradu pevné linky mobilními službami. K jedné z nejúspěšnějších služeb T-Mobile – Pevná+ – přibyly v prvních třech měsících další nabídky výrazně snižující cenu hovoru. Mj. šlo o speciální nabídku balíčků volných jednotek nejen pro nové zákazníky (více zde). Další oblastí, na niž se T-Mobile zaměřil, byl roaming: speciální tarifní zvýhodnění Cestovatel uvedené v lednu t.r. přináší nabídku nejvýhodnějších roamingových cen na českém trhu (zde). Výhodnost nabídek se projevila ve výrazném nárůstu provolaných minut o 24,6 procenta. Ještě větší nárůst byl zaznamenán v oblasti datového provozu, který meziročně vzrostl téměř o 80 %. Podíl nehlasových služeb na tržbách ze služeb dosáhl 21 procent.

„Také další měsíce budou ve znamení naší strategie zaměřené na náhradu pevné linky mobilními službami, jejíž součástí jsou další výhodné nabídky,“ komentuje Roland Mahler a dokládá: „Příkladem mohou být novinky uvedené v polovině dubna, kdy jsme uvedli nové tarify a řadu tarifních zvýhodnění. Už prvotní odezva je nesmírně pozitivní, a my můžeme již teď konstatovat, že se nám daří nacházet odpověď na to, co zákazníci potřebují a chtějí.“