Průzkum: Ve třetině českých firem má každý zaměstnanec svůj počítač

Nejvíce českých firem používá podle průzkumu software ABRA. Nejznámějšími podnikovými systémy mezi podnikatelskými subjekty jsou ABRA a SAP.

Nezávislý průzkum provedly pro firmu Aktis, a. s. ve druhé polovině roku 2005 společnosti Admass a NEXOS X. Jeho cílem bylo zjistit, jaká je vybavenost českých firem počítačovou technikou, jaké používají připojení k internetu a jaký podnikový software je mezi nimi nejoblíbenější.

V rámci průzkumu bylo osloveno přes 1500 firem, u kterých byl zjišťován počet osobních počítačů na jednoho zaměstnance a způsob připojení k internetu. Další dotazy byly směřovány na to, jaký zástupci dotazovaných firem znají ekonomický software a jaký systém jejich společnost konkrétně využívá.

Osobní počítač lze podle průzkumu považovat za základní pracovní nástroj běžně používaný v naprosté většině velkých i středních firem bez ohledu na obor ve kterém podnikají. „Ve více než polovině všech firem má podle průzkumu k dispozici svůj vlastní počítač minimálně 50 % zaměstnanců,“ uvedl Jaroslav Řasa, předseda představenstva společnosti Aktis, a. s.

Podobně jsou na tom čeští podnikatelé i s využíváním služeb internetu. Pouze tři firmy ze všech oslovených nebyly připojeny k internetu vůbec. Více než 60 % oslovených společností využívá širokopásmové vysokorychlostní připojení. Druhým nejoblíbenějším druhem připojení je anténní přenos internetového signálu a zcela na ústupu je podle výsledků průzkumu tradiční dial-up.

Na otázku jaký ekonomický software respondenti znají, si téměř 18 % podnikatelů vybavilo podnikové systémy ABRA a SAP. Se zhruba pětiprocentní ztrátou se za nimi umístily systémy Pohoda a Money 2000.

Software ABRA své vítězství obhájil i v kategorii firemního ekonomického systému, který dotázaní používají. Celkem 6,5 % podniků odpovědělo, že používají některý z výrobkové řady ABRA. Mezi často používané se v Česku se také zařadily systémy LCS Helios a Money 2000.

Společnost Aktis, a. s. průzkum zadala provedla z důvodu zjištění své pozice na trhu ekonomických systémů.