Průzkum Barometr Cetelem 2010: Lidé chtějí utrácet, ale přemýšlejí za co

[Tisková zpráva] Lidé jsou ochotni i v době krize nakupovat, ale přehodnocují, za co své peníze utratí. To vyplývá z čerstvých výsledků průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010, která srovnává názory a postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích. Nejdůležitějším faktorem je cena, ale i to, zda mají produkty pro spotřebitele přidanou hodnotu. Odpadají útraty za zbytečnosti.

S krizí přichází nová éra

Evropané vlivem hospodářské krize změnili razantně svůj postoj ke spotřebitelským zvyklostem. Projevuje se to zejména snahou kupovat kvalitnější výrobky, ekologičtějším přístupem a nárůstem nákupů prostřednictvím internetu, ale na druhou stranu i zvýšeným zájmem o použité zboží. „Přes 63 % českých domácností si myslí, že vlivem poklesu kupní síly budou muset změnit svůj přístup ke spotřebě,“ uvedl Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. Obyvatelé západní Evropy vnímají tuto otázku ještě mnohem intenzivněji.

Výhodné nákupy

Cena a kvalita jsou stále hlavními kritérii pro výběr zboží a služeb. Obě dvě hlediska jsou stejně významné pro 96 % Čechů, přičemž v evropském průměru je kvalita klíčová „jen“ pro 87 % spotřebitelů.

I přesto, že je v Česku kvalita důležitá, je potřeba, aby domácnosti hledali a sledovali nabídky a výhodné ceny, protože krize snižuje jejich rozpočet a při nákupech je nutno se uskromňovat. To je vede i k nákupu a prodeji použitého zboží, nákupu výrobků on-line přes internet či v aukcích nebo v dražbách.

Evropané při nákupech víc myslí ekologicky, neplatí to však zcela pro české domácnosti

Lidé chtějí zlepšovat svoji kvalitu života, a proto již nenakupují vše, ale snaží se nakupovat lépe. I přesto si jsou Evropané vědomi toho, že blahobyt není možný bez odpovědného chování a že výběrem kvalitních výrobků mohou přispět k ochraně životního prostředí. Jde však i o dlouhodobé trendy, jako je například fair trade, tedy obchod, který je založen na spravedlivém odměňování za práci, zajištění dodržování základních lidských práv a navázání dlouhodobých a vzájemně výhodných vztahů mezi partnery. „Zájem o bio výrobky a fair trade produkty je ze strany Čechů na nejnižší úrovni mezi sledovanými evropskými zeměmi. Pro české spotřebitele je totiž stále důležitější cena zboží, než ochrana životního prostředí; ještě méně podstatný je jeho původ,“ řekl V. Horák. Největší zájem o produkty pocházející ze spravedlivého obchodu je ve Velké Británii, o ekologické produkty v Portugalsku, Polsku, Španělsku a Německu.

Nová kategorie výrobků: použité zboží

Nákup použitých výrobků za přijatelné ceny je dalším mottem Evropanů. Jde sice o chytrý nákup, díky němuž mohou lidé získat zboží vyšší cenové kategorie, má to i své minus: nižší kvalitu výrobku. „Nejběžnější kategorií použitých výrobků přitom pro Čechy jsou oděvy ze second handů, druhou skupinu tvoří knihy, CD nosiče a videohry; třetí jsou ojeté automobily,“ dodal V. Horák.

Použité zboží přitom čeští spotřebitelé prozatím tolik nevyhledávají jako jejich evropští konzumenti. Zboží z druhé ruky si nejvíce oblíbili Němci, Francouzi, Britové a Poláci.