Prodej zájezdů přes internet letos dosáhne 15% podílu na trhu

Praha, 28. června 2006 – Letošní rok dosáhne prodej zájezdů přes internet hodnoty 2 miliard korun, což představuje 15 % celkového trhu. O vlivu internetu na podnikání v cestovním ruchu diskutovali zástupci předních českých společností na diskusním večeru z cyklu E business Forum, který pořádají Asociace pro elektronickou komerci a TUESDAY Business Network.

Prodej zájezdů přes internet začal v České republice téměř z nuly teprve v roce 2002, dnes však patří v rámci střední Evropy k nejvýznamnějším. „Nejpozději do roku 2010 dosáhne prodej zájezdů přes internet podílu 35 %, “ komentuje vývoj Jaromír Beránek z Mag Consulting. „Dostaneme se tím na úroveň velkých zemí Evropské unie, dále již bude růst zřetelně pomalejší.“

V současné době na internetu nakupují zejména movitější klienti. „Průměrná cena prodaných zájezdů se pohybuje kolem 30 tisíc korun, přes internet se prodává více drahých zájezdů,“ říká Pavel Zelinger z Čedoku. Oproti klasickým internetovým obchodům však nejvíce nákupů dělají ženy. „Ženy objednávají 64 % zájezdů,“ potvrzuje Petr Staněk z NetTravel. „Ženy jsou ty, které rozhodují, kam a kdy se pojede na dovolenou.“

Klienti on-line cestovních agentur hojně využívají internetové bankovnictví. „Drtivá většina zájezdů je zaplacena převodem, několik procent klientů platí osobně v bance vkladem na účet. Platební karty jsou zatím pro nás příliš drahé,“ řekl Radek Stavinoha ze společnosti Invia.

V dalších letech se očekává nárůst individuální turistiky, zejména do exotických destinací. Čeští turisté si vlivem leteckých společností také zvykají na plně elektronické letenky, které budou mít vliv i na zavádění elektronických voucherů pro zájezdy.