Problémy spotřebitelů s nakupováním přes mobil

Při stahování vyzvánění či log na mobil, nebo při využívání různých informačních či zábavních služeb hrozí spotřebitelům specifické problémy, na které mnohdy nejsou připraveni. Sdružení obrany spotřebitelů ČR proto vyzývá české spotřebitele k předání jejich zkušeností v krátké anketě. Pomohou tak k zlepšení podmínek na celosvětové úrovni.

Transatlantický spotřebitelský dialog, jehož členem je i Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS), se v současné době zabývá problematikou mobilní komerce, která si získává stále významnější místo. Již dnes spotřebitelé mobilní nákupy uskutečňují, a to ve formě stahování vyzváněcích melodií a spořičů displaye, včetně využívání rozmanitých placených informací (zprávy o dopravní situaci, sportovní novinky apod.) a zábavních služeb (SMS chaty, hry, atp.). Je to však nové médium, které přináší i nové problémy.

„Na SOS se již obrátili spotřebitelé, kteří při využívání mobilních služeb narazili. Např. jeden spotřebitel pro aktivaci přístupu na internetový server odesílal SMS za 50 Kč s uvedením nezbytného kódu, ale přišlo mu hlášení, že kód není správný. Server totiž rozlišoval písmeno O a číslici 0, které na displeji vypadají téměř stejně, a spotřebitel tak musel zaplatit dvakrát. Není jednoduché posoudit, zda šlo o záměr či jen neprofesionalitu provozovatele,“ uvádí Tomáš Liškutín, který se v SOS věnuje telekomunikacím a dodává: „Proto si velice ceníme aktivity mezinárodní spotřebitelské organizace, která napomůže tyto problémy lépe zmapovat a následně na ně nacházet řešení“.

Všichni majitelé mobilních telefonů se mohou podělit o své názory a poznatky v anketě na www.spotrebitele.info/telekomunikace. Přestože jde o součást mezinárodního průzkumu, je vše v českém jazyce. Průzkum bude aktivní až do konce června.

Na stejné stránce se mohou též podělit s ostatními o své praktické zkušenosti, či se přes ni obrátit na Radu pro stížnosti v oblasti mobilního marketingu a služeb, která se jim pokusí pomoci zprostředkovat mimosoudní řešení jejich problému.