Pro bezpečný internet bez spamu

Šestý únor je Evropským dnem pro bezpečnější internet. Mezi rizika internetu patří i nevyžádaná reklama, tzv. spam. Výsledky mezinárodního internetového průzkumu ukazují, že mnozí spotřebitelé jsou jím natolik frustrováni, že nechtějí ani nakupovat on-line.

Internet svému uživateli umožňuje operativně získávat informace i jednoduše komunikovat s ostatními. Jde však o prostředí velice anonymní, které s sebou nese i určitá rizika. V rámci osvětové kampaně pro bezpečnější internet s názvem SafeBorders, který podporuje Evropská komise v programu Bezpečnější internet, byl proto 6. únor 2004 vyhlášen Evropským dnem pro bezpečnější internet.

Jedním z citelných problémů internetu je nevyžádaná reklamní korespondence, tzv. spam. Někdy uživatele jen obtěžuje, jindy jde přímo o podvodné jednání ze strany jeho šiřitelů. V USA již podíl spamu přesáhl 50 % veškeré e-mailové korespondence. Pro zjištění názorů uživatelů na tuto problematiku realizoval v průběhu října až prosince 2003 TACD (mezinárodní koalice 65 spotřebitelských organizací z USA a EU, kde Sdružení obrany spotřebitelů ČR je pozorovatelem) mezinárodní internetový průzkum monitorující názory uživatelů e-mailu na nevyžádanou elektronickou poštu, tzv. spam. Více než 21.000 uživatelů z 36 zemí poskytlo tyto informace:

  • naprostá většina uživatelů spam „nenávidí“ nebo je jím „otravována“,
  • 52 % respondentů sdělilo, že méně nakupují (příp. vůbec) on-line kvůli obavám ze spamu,
  • 84 % je pro zákaz nevyžádaných reklamních e-mailů,
  • 83 % dostává mezi e-maily alespoň 10 % spamu denně, 42 % pak více než polovinu.

Proti spamu rozesílanému z České republiky by měl uživatelům internetu pomoci nový zákon o některých službách informační společnosti, jehož návrh počátkem ledna schválila vláda. Již nyní se mohou spotřebitelé obesílaní českým spamem obrátit na místně příslušný krajský živnostenský úřad. Pro zjednodušení tohoto podání připravilo SOS vzorový dopis, který je možné stáhnout na www.spotrebitele.info.

Omezovat šíření spamu, který přichází ze zahraničí, již tak jednoduché není. Závěry workshopu OECD ke spamu, který proběhl tento týden, ukazují, že si již všichni uvědomují, že spam je problém celosvětový, uvedla Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky a dodala: Proto SOS při řešení problému spolupracuje s partnerskými spotřebitelskými organizacemi v TACD, který si toto téma vybral jako jednu ze svých priorit pro příští rok.

Bližší informace o kampani k bezpečnému internetu lze získat její webové stránce http://www.safer-internet.net. Detailní výsledky mezinárodního průzkumu jsou zveřejněné na http://www.tacd.org/docs/?….