Přibližně dvě třetiny Pražanů netuší, co je RPSN či CashBack

[Tisková zpráva] Pouhá čtvrtina obyvatel hlavního města Prahy se dokonale orientuje v oblasti financí. Naopak mají bohaté zkušenosti s nakupováním po internetu (70 %). Vyplývá to z unikátního společného projektu ČSOB a výzkumné agentury STEM/MARK na téma finanční gramotnosti.

Průzkum dále ukázal, že pro 8 % obyvatel ČR je svět financí dosud nepoznanou oblastí. „Překvapilo nás, že nejmenší znalost prokázali respondenti v oblasti spořicích a investičních produktů, což může být u některých dáno menší informovaností či zkušeností v této oblasti. Naopak jsme rádi, že v oblasti úvěrů si lidé vedli poměrně uspokojivě,“ komentuje výsledky výzkumu Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB.

Celých 70 % obyvatel Prahy podle průzkumu aktivně nakupuje na internetu. Necelá jedna pětina při tomto způsobu nakupování k placení využívá platební kartu, 51 % raději volí formu dobírky. Respondenti také projevili solidní znalost v základních otázkách typu, co je SIPO (67 %), jaký je rozdíl mezi běžným a spořicím účtem (56 %), nebo co je kontokorent (80 %). Naopak 62 % z nich netuší, co je to RPSN a 70 % nezná CashBack, tedy možnost bezplatného výběru hotovosti u pokladny v obchodě.

V návaznosti na průzkum byla provedena také behaviorální segmentace české společnosti. Z ní mimo jiné vyplynulo, že v celé České republice podíl tzv. zranitelných (typicky starší člověk s nízkým příjmem a nízkými finančními znalostmi) činí okolo 23 % a podíl tzv. lehkovážných (typicky mladý člověk s vysokým příjmem, vyučen, který nemá přehled o bankovních produktech ani o svých financích) je 13 %. Právě to jsou skupiny, které mohou být ohroženy ekonomickými výkyvy nebo se stát obětí podvodných či neeticky operujících úvěrových firem. „V rámci výzkumu, při kterém byla použita unikátní metodologie STEM/MARK pro zjišťování úrovně gramotnosti, bylo dotázáno více než 1600 osob v celé ČR,“ uvádí Jan Tuček, ředitel firmy STEM/MARK.

Výzkum také odhalil, jaký postoj mají Češi ke svým rodinným financím, jaké je jejich chování, zvyky a jednání. Téměř 80 % obyvatel České republiky si odkládá část svého příjmu stranou pro případ potřeby, přičemž jedna třetina osob to dělá pravidelně. Polovina českých domácností by bez hlavního příjmu finančně nevydržela déle než 3 měsíce. Téměř třetina dotázaných neví, jak by se zachovala v případě finanční tísně. „Tyto výsledky jsou velice důležité pro naše aktivity v oblasti společenské zodpovědnosti. Navíc nás utvrdily v tom, že naše dosavadní angažovanost v této oblasti je významná a je potřeba ji i nadále rozvíjet. V letošním roce jsme například zřídili nový Nadační program vzdělání, který rozdělil více než jeden milion korun mezi 10 vítězných projektů, které se zabývají zejména zvyšováním finanční gramotnosti u dětí a dospělých v České republice,“ doplňuje Ondřej Škorpil z ČSOB.

Hlavním cílem aktivit v ČSOB na poli společenské odpovědnosti je zvýšení kvality života komunity a zajištění její udržitelné budoucnosti. Pilíři strategie banky v péči o komunitu je několik klíčových programů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a finanční gramotnost, podporu regionů a firemní dobrovolnictví. Poštovní spořitelna navíc vyvinula Koeficient rozumného zadlužení (www.rozumneza­dluzeni.cz), který slouží jako preventivní nástroj ochrany před nebezpečným zadlužením.