Při nákupech se z člověka stává zvíře

Poslední průzkum asociace Visa v Anglii ukázal, že nákupní centra lze bez nadsázky přirovnat k džungli.

Podle průzkumu, který asociace Visa provedla ve Velké Británii, se při nakupování muži nejčastěji mění v gepardy-samotáře a ženy se podobají bachyním hledajícím v zemi tu nejlepší pochoutku. Renomovaný psycholog, Dr. Peter Collet, označil velká nákupní centra za městkou džungli: když Britové vyrazí na nákupy, lze je podle způsobu chování zařadit do šesti různých „zvířecích“ skupin, z nichž každá má svého typického představitele.

Při zkoumání různých nakupovacích stylů a zvyků doktor Collett identifikoval šest vzorců chování, které odpovídají způsobům, jakým loví gepardi, lvi, divoká prasata, zebry, paviáni a sloni. Ekonomové si myslí, že nakupování je čistě racionální proces, že lidé svědomitě porovnávají ceny a kupují jen to, co skutečně potřebují. Tato představa je však na hony vzdálená pravdě. Když nakupujeme, jsme ovládáni mnoha primitivními pudy a chováme se velmi podobně, jako když si zvířata obstarávají potravu. Nákupní centra jsou prostě novodobou džunglí, uvedl Collett.

Víc než třetina mužů (35 %) chodí na nákupy bez svých partnerek a chtějí to mít za sebou pokud možno co nejrychleji. Jejich chování připomíná gepardy, kteří jsou lovci samotáři, a jejich hon za kořistí je rychlý a krátký. Přibližně stejné procento žen (33 %) chodí nakupovat s kamarádkami a víc než 1 ze 4 má zájem výhradně o zlevněné zboží, což se dá přirovnat ke zvykům divokých prasat, které dlouho ryjí rypákem v zemi, než najdou nějakou speciální pochoutku!

Průzkum dále ukázal, že:

  • Muži nejraději nakupují v doprovodu žen. 42 % mužů raději nakupuje s manželkou nebo s přítelkyní než sám nebo s kamarády. Ženy naopak s oblibou nechávají své muže doma – pouze 17 % preferuje nákupy společně s partnerem a 33 % nejčastěji vyráží do obchodů s kamarádkami.
  • Muži jsou v nakupování impulzivnější a spontánnější než ženy. 13 % mužů se „vrhá na kořist“ stejně náruživě jako paviáni, bez ohledu na to, zda si svůj objekt zájmu předem vyhlédli či nikoliv, zatímco u žen je to pouhých 8 %.
  • Ženy častěji postupují podle určitého plánu. 12 % žen se při nakupování chová jako slonice – metodicky postupují od regálu k regálu, drží se svého plánu a působí velmi spořádaně až majestátně. U mužů je tento typ zastoupen pouze 7 procenty.
  • Přibližně každý pátý muž (19 %) připomíná lva, který energicky pronásleduje svou kořist a obvykle loví ve smečce.
  • Kromě mlsných divokých prasat, která se ženou po slevě, se u žen nejčastěji vyskytují archetypy rychlých gepardů (23 %) nebo lvů (18 %).