V Ostravě premiéra 2. ročníku soutěží PX Firma roku a MAKRO Živnostník roku 2007

[Tisková zpráva] Ostrava bude dějištěm premiéry 2. ročníku soutěží PX FIRMA ROKU 2007 a Makro ŽIVNOSTNÍK ROKU 2007. Zájem podnikatelských subjektů se v porovnání s minulým rokem zvýšil – přihlásilo se 2237 účastníků, což je o 205 více než loni. Vítězové jednotlivých krajských kol, která skončí 3. října, postoupí do celostátního finále.

„PX Firma roku 2007 a Makro Živnostník roku 2007 jsou soutěže otevřené malým a středním firmám a všem živnostníkům v České republice. Jejich jedinečnost spočívá v tom, že se snaží dosáhnout objektivity hodnocení finančních ukazatelů firem a vytváří tak zcela ojedinělé vzájemné porovnání účastníků v jednotlivých regionech a poté i v celostátním finále,“ uvádí Petr Šimůnek, šéfredaktor Hospodářských novin, které jsou vyhlašovatelem soutěží. Pořadatelem je agentura Bison & Rose.

Vedle samotného poslání soutěží, kterým je podpora podnikání a podnikatelů v České republice, poskytuje klání firem cenná porovnávací data. Letošní střední hodnota zadluženosti přihlášených firem například poklesla z loňských 61 % na 58 %. Ve druhém ročníku dosahují firmy rovněž vyšších hodnot ziskovosti. Zatímco loni dokázal vydělat jejich vlastní kapitál přes 25 %, letošní střední hodnota rentability vlastního kapitálu přihlášených firem se zvýšila na téměř 29 %.

Také samotní finalisté prvního ročníku hodnotí svou účast v soutěži a její přínos jako vynikající. „Vůbec jsem nečekal, kolik lidí se o nás díky soutěži dozví – začali k nám jezdit hosté až z Ostravska a Opavska, cukrárně se výborně daří. V těchto dnech například zavádíme italské dezerty. Každému bych doporučil, aby se do dalších ročníků soutěže přihlásil, já jsem s výsledkem velice spokojen,“ říká Petr Souček, majitel cukrárny a loňský vítěz Živnostníka roku v Moravskoslez­ském kraji.

Harmonogram soutěží

Registrace zájemců odstartovaly již na začátku května. Ze všech zaregistrovaných zájemců vybrala porota 10 krajských finalistů, kteří se o vítězství utkají v seriálu jednotlivých krajských kol. První z nich se uskuteční 4. 9. 2007 v Ostravě a poslední 3. 10. v Praze. Vítězové krajských kol budou nakonec bojovat o celkové prvenství v soutěžích PX Firma roku 2007 a Makro Živnostník roku 2007 v celore­publikovém finále 15. 11. 2007 ve Slovanském domě v Praze.

Princip soutěží PX Firma roku 2007 a Makro Živnostník roku 2007

Podmínkou přihlášení do soutěže PX FIRMA ROKU 2007 bylo poskytnutí finančních údajů společnosti za období let 2005 a 2006. Pořadí jednotlivých firem pro krajská kola bylo určeno na základě skóringu sestaveného například z těchto ukazatelů: rentabilita, likvidita, zadluženost, ziskovost a produktivita. O vítězi krajského kola pak rozhodnou tři základní kritéria – získaný skóring, ratingové hodnocení a vlastní posouzení odborné poroty.

V soutěži Makro Živnostník roku 2007 postoupili do krajských kol živnostníci s nejoriginálnějším podnikatelským příběhem. O vítězi krajských kol rozhodne odborná porota, která nejvíce ocení funkční a komplexní řešení podnikatelských myšlenek a nápadů. V celostátním finále vybere nejlepšího živnostníka roku 2007 veřejnost v sms hlasování.

Partnery projektu jsou Burza cenných papírů Praha, společnost Makro, Raiffeisenbank, Telefónica O2 a Skupina ČEZ. Záštitu nad projektem převzala Hospodářská komora České republiky, Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.