Předvánoční nákupní kampaně již dříve začínat nebudou

Na anketní otázky v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2006 odpovídali zástupci obchodních řetězců

Z ankety uspořádané v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2006 vyplynulo, že termíny zahájení předvánočních kampaní již narazily na svůj limit a obchodníci je, na rozdíl od loňských let, na dřívější termín posouvat nehodlají. Někteří naopak reagují na fakt, že zákazníci si zvykají nakupovat na poslední chvíli, a posouvají čas zahájení předvánočních kampaní opačným směrem.

V anketě, která proběhla v rámci čtvrtého ročníku ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2006, a která oslovila několik desítek nejvýznamnějších obchodníků v ČR, se vyjadřovali zástupci obchodních řetězů k otázkám týkajícím se zahájení předvánočních nákupních kampaní. Na rozdíl od roku 2005, kdy obchodníci odpovídali, že plánují zahájit předvánoční akční nabídky a marketingové kampaně opět o něco dříve než rok předtím, bylo letos zjištěno, že u většiny obchodníků se už termíny zahájení předvánočních kampaní blíže k létu posouvat nebudou. Většina obchodníků odpověděla, že kampaň zahájí ve stejnou dobu jako vloni, nejčastěji na přelomu října a listopadu.

Tiskový mluvčí společnosti Delvita Petr Uchytil například uvedl: „Bude to zhruba ve stejnou dobu jako minulý rok. Praxe je taková, že vánoční výrobky jsou na prodejní ploše umístěny často již koncem října, nicméně vánoční marketing začíná až v měsíci listopadu a vrcholí těsně před Štědrým dnem.“

Období určené pro předvánoční marketing se tedy již nebude prodlužovat. Z odpovědí některých obchodníků naopak vyplývá, že do budoucna může být trendem opačný posun. „Obecným trendem je, že zákazníci nakupují čím dál tím později, protože si zvykli, že v dnešní době můžou sehnat vše potřebné doslova na poslední chvíli,“ uvedla Milena Chalupská, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Electroworld, s tím, že by tento fakt měly společnosti vzít na zřetel a reagovat na něj.

„Z výsledků ankety, kterou jsme v rámci probíhajícího ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2006 uspořádali, je zřejmé, že se posun průměrného zahájení předvánočních kampaní obchodních řetězců zastavil. Obavy některých lidí, že léto bude dříve nebo později ve výlohách bezprostředně vystřídáno vánoční tématikou, se nenaplňují. Naopak, z odpovědí některých obchodníků lze vyčíst, že nové trendy ve spotřebitelském chování navádějí společnosti ke koncentraci předvánočních marketingových aktivit do kratšího období, které umožňuje lepší zacílení spotřebitelů,“ zobecnil získané poznatky Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis ČR.

Z odpovědí na otázky týkající se podoby kampaní vyplývá, že se zákazníci i letos můžou těšit na nejrůznější akční nabídky, slevové kupony, speciální akce věrnostního charakteru, produktové novinky, dárky a ochutnávky.