Letošní předvánoční kampaně začnou v obchodech téměř o měsíc dříve než loni

Výsledky ankety uspořádané mezi nejvýznamnějšími obchodníky v České republice v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku ukázaly, že díky ekonomické krizi odstartují letošní vánoční kampaně už v říjnu. Obchodníci tak začnou komunikovat Vánoce zhruba o tři týdny dříve než v loňském roce, a přiblíží se tak trendu z roku 2005. Zákazníci, naproti tomu, své vánoční nákupy odkládají na stále pozdější čas.

Obchodníci bojují s krizí o tržby – posunuli začátek předvánočních kampaní na říjen

Z ankety pořádané pod záštitou ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2009, které se zúčastnilo na 60 největších zástupců českého maloobchodu, vyplývá, že letos plánuje vánoční kampaň 83 % obchodníků, přičemž více než tři čtvrtiny z nich začnou s vánočními nabídkami už v říjnu. Na podporu vánočních prodejů chystají zejména katalogy, POS materiály, on-line reklamu, televizní spoty a direct mail. Oproti roku 2008 se tak prodlouží doba předvánočních kampaní téměř o měsíc a obchodníci zopakují model z roku 2005.

Obchodníci se shodují na tom, že se letos nároky zákazníků stupňují. Lidé jsou podle jejich zkušeností mnohem vybíravější a jejich chování se před Vánoci mění. Hledají originální vánoční dárek, kladou větší důraz na rychlost dodání zboží a preferují kvalitnější a značkové výrobky. Zákazníci více hledí na cenu, ale neznamená to, že by nebyli ochotni zaplatit víc. Spíše koupí jeden kvalitní a dražší produkt než více levných a drobných, uvádí Martina Lebedová, manažerka komunikace obchodního řetězce Sparkys. V souvislosti s ekonomickou krizí pozorujeme, že lidé jsou náročnější při výběru. Ve zvýšené míře volí ty nejkvalitnější výrobky s co možná nejvyššími užitnými vlastnostmi, dodává Václav Brom, tiskový mluvčí společnosti Mountfield.

Anketa se obchodníků rovněž ptala na využití reprodukované hudby v obchodech během předvánočních nákupů. Každý šestý obchodní řetězec pro své zákazníky chystá hudbu navozující vánoční atmosféru. Na předvánoční čas máme nachystaný blok s koledami, říká Martina Lebedová, manažerka komunikace obchodního řetězce Sparkys.