Práva turistů po požárech na Chalkidiki

Někteří turisté, kteří mají zaplacenou dovolenou na tyto dny na řecký poloostrov Chalkidiki, nevědí, na co mají nárok a zda mohou před cestou od smlouvy odstoupit. Některé cestovní kanceláře tvrdí, že je na poloostrově vše v naprostém pořádku a že turisté stráví skvělou dovolenou. SOS upozorňuje, že turisté v určitých případech mají právo na odstoupení od smlouvy bez jakékoli pokuty.

Na Sdružení obrany spotřebitelů se obracejí turisté, kteří se chystali odjet i s dětmi na dovolenou na řecký poloostrov Chalkidiki. Když sháněli informace u své CK, řekli jim, že je vše v pořádku a mohou odjet. Pokud by chtěli odstoupit od smlouvy, museli by prý platit storno poplatky.

Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že cestovní kancelář je povinna poskytnout zákazníkovi nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu veškeré podrobné informace. Jedná se především o ty informace, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou dané cestovní kanceláři známy o skutečné situaci na místě. Změnily-li se klimatické a hygienické podmínky v dané lokalitě (kouř, znečištěné moře, nedostatek pitné vody a nefungující elektřina), jedná se o změny kvality dané lokality. Když je CK nucena z objektivních důvodů, jako v těchto případech, změnit podmínky smlouvy (např. změna kategorie ubytování, změna letoviska apod.), má zákazník právo rozhodnout se, zda se změnou cestovní smlouvy bude souhlasit nebo od ní odstoupí, a to bez jakýchkoliv storno poplatků.

Pokud však je CK schopna zajistit služby cestovního ruchu v dané lokalitě podle očekávání zákazníka a ve smluveném rozsahu, není k odstoupení od smlouvy žádný důvod.

SOS zároveň upozorňuje, že je povinností CK poskytnout klientům, kteří již jsou v postižené oblasti, rychlou pomoc přímo na místě. Není možné, aby byli klienti ponecháni bez informací nebo bez jakéhokoliv kontaktu s delegátem CK. Podle zpráv z médií nezvládli někteří delegáti situaci. Pokud by klientovi neposkytla CK rychlou pomoc a on by utrpěl v důsledku požáru nějakou škodu, měl by nárok požadovat po cestovní kanceláři kompenzaci odpovídající vzniklé škodě.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR vyzývá klienty cestovních kanceláří, aby se v případě problémů na ně obrátili, ať už prostřednictvím poradenské linky 900 08 08 08, nebo www.spotrebitele.info/poradna. SOS jim poskytne radu, jak v případě poškození jejich spotřebitelských práv, dál postupovat.