Pozvánku VZP na vyšetření prsou využily tisíce žen

Více než 21 tisíc žen s pozvánkou od Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR absolvovalo do konce září preventivní vyšetření prsou v mamografických centrech po celé ČR. Největší česká zdravotní pojišťovna ve společném projektu se společností Avon Cosmetics rozeslala během léta více než půl milionu pozvánek na mamografický screening, a to ženám nad 45 let, které toto důležité vyšetření neabsolvovaly déle než tři roky. V této skupině žen, a to u každých pěti až šesti žen z tisíce, zachycují lékaři jak menší, tak někdy bohužel i pokročilejší nádory prsu.

„U pacientek, které chodí na vyšetření pravidelně, zachycujeme obvykle kolem tří až čtyř karcinomů prsu na tisíc vyšetřených. U žen, které více než tři roky na prohlídce nebyly, je to 5–6 zhoubných nálezů. U žen, které vyšetření ještě nikdy nepodstoupily, navíc nacházíme i pokročilejší nádory,“ představuje průběžné výsledky pilotního projektu zvaní žen na preventivní vyšetření prsou doc. MUDr. Jan Daneš z Asociace mamodiagnostiků ČR, která pro účely tohoto projektu koordinuje síť 59 center v ČR provádějících mamografický screening (preventivní vyšetření prsou pacientek, které nemají žádné příznaky onemocnění).

„Tato preventivní akce má zatím velký úspěch. Centra jednak vyšetřují ženy, které dlouhou dobu či dosud vůbec mamografický screening neabsolvovaly. Zároveň, což jde ruku v ruce, se daří objevovat větší procento nádorů včas, což je jedním z hlavních předpokladů úspěšné léčby. Včasné zachycení zhoubného nádoru prsu totiž snižuje úmrtnost na tuto zákeřnou nemoc až o 32 procent,“ hodnotí průběh projektu Pavel Horák, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

„Zájem pozvaných žen je až dvakrát vyšší, než jsme očekávali. Ukazuje se tak, že systém zvaní na vyšetření je účinným nástrojem, který vede k vyšší účasti v preventivních programech a tedy větší úspěšnosti léčby karcinomu prsu, jak ostatně ukazují i zkušenosti většiny evropských států, kde jsou ženy pravidelně zvány,“ doplňuje Daneš.

„Těší nás, že si ženy uvědomují důležitost této prevence a na vyšetření v tak velkém počtu chodí. Mohou se těšit na kosmetický dárek, který dostanou přímo v ordinaci lékaře, ale největší odměnou pro ně samozřejmě je, když se potvrdí, že jsou zdravé. Důležité je, aby se naučily chodit na vyšetření pravidelně a svému tělu věnovaly cílenou pozornost. Proto se i dalšími projekty snažíme ženy v tomto směru vzdělávat. S velkým ohlasem se setkala jízda růžového autobusu Avon po českých a moravských městech, ve kterém ženám přivážíme konkrétní informace o prevenci rakoviny prsu,“ uvádí Michaela Beránková ze společnosti AVON Cosmetics, která do pilotního projektu vložila své kosmetické výrobky pro ty ženy, které na základě pozvánky vyšetření absolvují.

Vzhledem k velkému zájmu žen pracují nyní některá mamografická centra na dvě směny či také o víkendech. Největší účast však centra očekávají během listopadu a prosince, na kdy se objednalo mnoho žen oslovených pozvánkou VZP ČR. Centra ve velkých městech jsou již nyní velmi vytížena, ženy ale mají možnost absolvovat vyšetření v mamografických centrech v menších městech. „K nám se objednávají ženy například z východní části Prahy, z Brandýsa nad Labem, ale máme klientky i z Mostu. S poskytnutou péčí je drtivá většina žen spokojena a dojíždění jim výrazně nevadí, pokud mají jistotu, že je péče kvalitní. Návštěvu centra v sobotu často spojí s nákupy či s výletem do přírody,“ říká Martina Prošková, vedoucí mamografického centra v Berouně.

„O velkém vytížení mamografických center, které je vyvolané naší akcí, víme. Pro centra je to příležitost, jak prokázat kvalitu poskytované péče a naučit ženy, že se tohoto vyšetření nemusí bát a že je třeba, aby na něj chodily pravidelně. Všechna vykázaná vyšetření centrům proplatíme, a tam, kde se to ukáže z dlouhodobého hlediska jako potřebné, jsme připraveni jednat o nasmlouvání úhrady pro další mamografické přístroje,“ dodává Pavel Horák.