Pozor na výhry, které nepřináší zisk

Novou příležitost upozornit spotřebitele na nekalé praktiky dala Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) společnost Vegas, která má sídlo v polské Varšavě, ale působí i v České republice. Tentokrát firma organizuje soutěž, při níž vyzývá výherce, aby si vyzvedli hlavni výhru ve výši 400 000 Kč.

Ani tentokrát není zřejmé, jak polská firma získala kontaktní adresy „šťastných“ výherců, protože alespoň v případě, který má SOS k dispozici, spotřebitelka není uvedena v telefonním seznamu. Jedním z možných vysvětlení je získávání kontaktů na spotřebitele propojením například s databází některé podnikatelské organizace, které data o českých spotřebitelích sbírají stále aktivněji.

Spotřebitelům, kteří chtějí uchránit svou adresu před zařazením do obdobné databáze, lze doporučit pouze maximální obezřetnost a silnou vůli odolat nabídkám lákavých dárků, slev či klubových výhod, říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS.

Přitom významné podmínky takových akcí bývají uvedeny, stejně jako v případě firmy Vegas, malým písmem někde v rohu nebo pod čarou. Například firmě Vegas se má „vítěz“ výše uvedených 400 000 Kč přihlásit na telefonním čísle, ale menším písmem se uvádí, že jde o číslo s tarifem 60 Kč za minutu. Jiné firmy nabízejí zase „obrovské výhody“ například padesátiprocentní slevu – ovšem pouze ze sazby DPH. Na letácích jsou slova o této slevě natištěna velkými písmeny, kdežto údaj o tom, že se týká jen DPH, výrazně menšími.

Na druhou stranu přiznejme, že mnozí spotřebitelé jsou při vidině různých výhod ochotni poskytnout do firemních databází své i velmi důvěrné údaje a neuvědomují si možnost jejich zneužití, připomíná Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

Firma Vegas již na českém trhu operuje více než dva roky. Přitom její činnost neměla nic společného se solidním podnikáním. I tentokrát je její informace o výhře pouze líbivým vnadidlem určeným všem, kteří si včas neuvědomí, jak rychle je možné protelefonovat velké sumy. Spotřebitelé by měli i v tomto případě zohlednit pravděpodobnost toho, s jakou jim firma Vegas, či jiný podnikatel, poskytne cokoli zadarmo.