Pozor na spotřebitelské úvěry!

Pondělní Testoviny (29. ledna 17,40 hod. ČT 1) budou věnovány spotřebitelským úvěrům. Toto pokračování je připraveno ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS). Návštěva několika společností, které nabízejí úvěr, ukazuje praktiky těchto institucí nebo jejich obchodních partnerů.

Zadluženost české populace za poslední léta velmi stoupla. Jen za rok 2006 jsme si půjčili 100 miliard korun a bankám a české domácnosti dluží finančním institucím celkem 524,9 miliardy Kč. Na trhu je v současné době velké množství firem, které poskytují úvěry a tuto službu doprovázejí masivní reklamní masáží. Její intenzita především před vánočními svátky vzbuzovala dojem, jako by spotřebitel, který se kvůli dárkům na Vánoce nezadluží, je neprožije v té správné pohodě.

Na SOS se ale obracejí spotřebitelé, kteří nejsou spokojeni se službami společností, u nichž se zadlužili. Stěžují si, že neměli možnost si smlouvu v klidu přečíst, že jim pracovník úvěrové instituce či jejího obchodního partnera nebyl schopen vysvětlit pojem RPSN, nevěděl, zda by pro ně bylo předčasné splacení úvěru nevýhodné, ani nedokázal sdělit, kolik vlastně celkem zaplatí. Požadavek na zapůjčení úvěrové smlouvy a obchodních podmínek k prostudování domů, byl je v drtivé většině odmítnut s odkazem na to, že smlouva a obchodní podmínky jsou předány až při podpisu.I když spotřebitel může v takové chvíli, kdy si není jistý seriózností úvěrové společnosti, odejít jinam, stojí za to zjistit, zda se tyto instituce či jejich obchodní partneři chovají vůči spotřebitelům tak, aby byli dostatečně seznámeni se všemi informacemi, které jsou pro uzavření smlouvy nezbytné..

Figurantka SOS s kameramanem ČT navštívili několik společností poskytujících úvěry či jejich obchodní partnery a stížnosti spotřebitelů se potvrdily. Pro spotřebitele je to další varování – při sjednávání smlouvy o spotřebitelském úvěru by neměli podepisovat nic, co pořádně nepřečetli a o čem nezískali maximum informací. „Vůle poskytovatelů úvěrů poskytnout skutečně transparentní předsmluvní informace je opravdu velmi nízká. Kdo jiný, než školený personál, by měl na základní dotazy spotřebitelů umět kvalitně odpovědět,“ dodává tisková mluvčí SOS Ivana Picková.