Povinné ručení patří k České pojišťovně již 100 let

Je tomu sto let, kdy začala předchůdkyně České pojišťovny – První česká vzájemná pojišťovna nabízet pojištění automobilů. Stalo se tak záhy po vydání zákona o ručení za škody z provozování jízdních silostrojů ze srpna roku 1908. Dnes jezdí s povinným ručením téměř 6 milionů automobilů, z toho více než třetina je pojištěna u České pojišťovny.

Díky tomuto stoletému „automobilovému zákonu“ se z okrajového druhu pojištění, které pojišťovny zpočátku nabízely pouze z reklamních důvodů, stal postupně jeden ze stěžejních produktů většiny z nich. Před sto lety totiž byly v České republice hlášeny zhruba tři stovky vozů, během dalších deseti let se tento počet více než zdesetinásobil a automobily začaly plnit české silnice. Proto se v roce 1935 zákonem měnilo dobrovolné pojištění odpovědnosti na povinné. A tak je tomu doposud.

Česká pojišťovna se může pochlubit, že v kategorii motoristických veteránů, která čítá zhruba 8600 vozů a motocyklů, má několik unikátů, které téměř pamatují počátky „povinného ručení“. Mezi nejstaršími vozy, které jsou u ČP pojištěny, jsou skutečné skvosty, například Laurin a Klement z roku 1912, o rok mladší Walter CNK nebo americký NASH Series 681, z roku 1918. Tento čtyřdveřový pěti až sedmimístný uzavřený vůz – saloon, s motorem vpředu, objemem 4020 cm3 a pohonem zadních kol v rámci spanilých jízd veteránů brázdí naše silnice. Kdyby se mu přihodila pojistná událost, škoda by přesáhla náklady na opravu luxusního Mercedesu, podotýká vrchní disponent pojištění motorových vozidel ČP Marek Heyda.

Z hlediska pojistného i počtu pojištěných vozů netvoří veteráni nijak významnou kategorii povinného ručení, i proto, že veterány lze povinným ručením pojistit za zvýhodněnou sazbu, jednu dvanáctinu ročního pojistného pro příslušný objem motoru. Z hlediska zvýhodněného povinného ručení jsou za veterány Českou pojišťovnou považována ta vozidla, která byla vyrobena před rokem 1952 nebo mají průkaz historického vozidla a případně i zvláštní registrační značku pro historická vozidla.

Pokud jde o havarijní pojištění, patří i dnes havarijní pojištění pro veterány mezi „exotická“ pojištění a v kmeni České pojišťovny je jich pojištěno jen několik. Je to dáno například tím, že majitelé skvostů české motoristické historie spoléhají na to, že když vyjedou na silnici několikrát do roka, pravděpodobnost havárie je malá a raději si ušetřené pojistné schovávají na případnou budoucí opravu. Dalším faktorem je výše ročního pojistného, která se odvíjí od ceny vozu stanovené tabulkami, soudními znalci a v neposlední řadě i jeho majitelem, kdy se tyto částky mohou od sebe významně lišit. Zásadním problémem je i případná oprava poškozeného vozidla, která se provádí ve většině případů individuálně, včetně výroby nových náhradních dílů, což je časově i finančně velmi náročné, doplňuje M. Heyda. Havarijní pojištění pro veterány tedy i do budoucna z mnoha důvodů zůstane pojištěním výběrovým až exotickým.