Poštovní spořitelna přichází s návrhem řešení pro bezpečný přechod mezi bankami

Paní Jana se rozhodla změnit účet. Zaujala ji nabídka jedné z bank, kterou viděla v televizi. Zjistila si k ní více informací z internetových stránek a rozhodla se jí využít se vším všudy – tedy i s přestupním servisem.

Byla trochu nesvá, když dávala své citlivé osobní údaje třetí straně, ale nakonec dala své nové bance podpisový vzor i vše, co po ní požadovala. Vše se zdálo být v pořádku.

Příští měsíc ji ale čekalo hned několik překvapení. Kontaktoval ji telefonní operátor, že mu nedošla platba. Janiny děti nedostaly ve škole obědy – jejich platbu měla totiž Jana navázánu na svůj původní účet. Dostala strohý dopis od své leasingové společnosti, že neobdrželi splátku za Janino auto. A co víc, Janě přišel první výpis z nové banky. A zjistila, že nabídka, kterou banka inzeruje, rozhodně nebyla úplná. V uplynulém měsíci jednou vybrala hotovost z bankomatu jiné banky, protože prostě bankomat její nové banky nebyl po ruce. Jednou si byla vybrat na přepážce. A při zřizování platební karty se pojistila proti ztrátě nebo odcizení – jistota je jistota. Celkové náklady dosáhly pro Janu poměrně astronomických 233 korun, skoro dvojnásobku toho, co platila ve své předchozí bance.

Když si v nové bance stěžovala, že na internetových stránkách není nikde ani zmínka o tom, že třeba pojištění ke kartě není v ceně, stálo ji to další čas a několik nepříjemných telefonátů. Stejně nepříjemná byla diskuse o náhradě za škody vzniklé tím, že se jí neprovedly některé trvalé příkazy a inkasa. Její nová banka odmítla cokoli kompenzovat.

Tento fiktivní příběh je postaven na faktech a okolnostech, k nimž může dojít při změně účtu. Nepopisuje přitom zdaleka všechny možnosti – např. nebezpečí předání velmi citlivých údajů o svém bankovním účtu třetí straně nebo skrývání některých poplatků nebo podmínek služby.

„Vítáme návrh GE Money Bank týkající se snazších přestupů klientů mezi bankami. Bohužel model GE Money Bank je pro klienta rizikový a zároveň vzbuzuje řadu právních otázek,“ uvedl Miroslav Seidl, obchodní ředitel Poštovní spořitelny.

„Chceme, aby přestup mezi bankami byl pro klienta co nejpohodlnější a hlavně co nejbezpečnější. Žádná banka nemůže před klientem zamlčovat rizika, která mohou z využití reklamní nabídky vyplynout,“ doplnil Tomáš Prouza, ředitel péče o klienty a ombudsman Poštovní spořitelny.

„Chceme nejprve ve dvojstranných jednáních s GE Money Bank prosadit model záruk, kdy by nová banka ručila za to, že bude klientovi kompenzovat všechna rizika spojená s případným zneužitím prostředků během zprostředkovaného transferu,“ řekl Miroslav Seidl.

„Chceme, aby vedle pokrytí rizik obdržel klient i veškeré informace potřebné pro rozhodnutí. V Poštovní spořitelně klient vždy dostane úplné informace o cenách a stejná pravidla by měla platit i u jiných bank. Nikdo by neměl v klientech vyvolávat mylná očekávání,“ zdůraznil Tomáš Prouza.

Z nezávislé analýzy společnosti Scott & Rose vyplývá, že průměrně aktivního klienta může vedení účtu v GE Money Bank stát nikoli 119 korun, ale i 252 korun. To je například o více než sto korun měsíčně více, než kolik stojí účet klienta provádějícího stejné aktivity u Poštovní spořitelny – viz přiložená analýza Scott & Rose.

„Předpokládáme, že klienti, kteří umějí počítat, budou častěji přecházet z GE Money Bank k nám než opačným směrem. Pokud by totiž náš klient přešel k GE Money Bank, zaplatí za tytéž operace o 1200 korun ročně víc,“ doplnil Miroslav Seidl.

Návrh Poštovní spořitelny na pravidla pro zajištění bezpečného a transparentního přechodu klientů do GE Money Bank

GE Money Bank, která za klienta bude vyřizovat přestup:

  • na sebe přímo a bez protestu převezme kompenzaci všech eventuálních rizik spojených s případným neoprávněným odsátím prostředků během zprostředkovaného transferu
  • nahradí jakékoliv jiné škody, spojené s tím, že klient nebude mít kontrolu nad použitím svého podpisového vzoru
  • uhradí veškeré náklady na reklamace klientů s přechodem spojenými
  • poskytne klientovi informace o všech nákladech spojených s přechodem
  • poskytne klientovi informace o všech nákladech spojených s běžným účtem a nebude klientům žádné informace týkající se poplatků zatajovat – klient tedy dostane informace i o cenách služeb, které do inzerovaných balíčků nejsou zahrnuty a které klientům může banka účtovat (např. poplatek za výběr hotovosti na přepážce apod.)
  • poskytne klientovi plné informace o rizicích spojených s předáním podpisového vzoru jiné osobě a o rizicích spojených s neprovedením pokynů