Poštovní spořitelna: důraz na prodejní místa

Další kultivace pobočkové sítě a osobní kontakt se všemi klienty je pro Poštovní spořitelnu i nadále strategickou prioritou. „Přestože jsou moderní elektronické kanály přirozenou součástí naší produktové nabídky, uvědomujeme si, že fyzická dostupnost prodejního místa, sousedství s domovem klienta, je stále pro naprostou většinu našich klientů hodně důležitá. Proto zatím nehodláme jít s trendem většiny bank, které proklamují rozsáhlejší vytěsňování klientů na ,druhé konce drátů,“ říká k tomu ředitelka Poštovní spořitelny Vlasta Dolanská.

Dnes Poštovní spořitelna disponuje nejširší sítí prodejních míst. Své klienty obsluhuje na přepážkách 3 400 pošt a v 7 vlastních pobočkách, což z ní činí jednoznačně nejdostupnější bankou pro široký retailový trh. Z necelých devíti milionů obyvatel starších patnácti let nemá poštu, a tedy ani služby Poštovní spořitelny, v místě bydliště pouze asi 550 000. Navíc v době, kdy některé banky zkracují svou otevírací dobu, či opouštějí menší vesnice a města, umístění pošty a její provozní doba jsou poměrně dlouhodobě zafixovány. Ve větších městech přitom není výjimkou dokonce víkendový provoz.

Část klientů Poštovní spořitelny neváhá využívat nabízeného elektronického bankovnictví. Například počet vydaných Maxkaret od ledna do září letošního roku stoupl ze 790 na 850 tisíc. Roste také využití GSM, phonebankingu a homebankingu, přes něž lze standardně obsluhovat účty Postžiro a Postkonto, tedy dva základní produkty Poštovní spořitelny pro jednotlivce a podnikatele. Na druhou stranu fakt, že velká část klientů je poněkud konzervativnější, dokládá například vývoj průměrného zůstatku na vkladních knížkách, který od počátku letošního roku vzrostl z 24 500 na 30 500 Kč.

Pro nejbližší budoucnost Poštovní spořitelna připravuje určitá produktová vylepšení a novinky. „Od příštího roku budeme například nabízet službu Poštovní pojistný certifikát, který spojí výhody spoření a životního pojištění a bude dostupný na každé poště,“ říká V. Dolanská a pokračuje: „Dále vylepšíme funkčnost Postžirového účtu a Postkonta, začneme vydávat Maxkartu k Junior účtu.“ Poštovní spořitelna se v příštím roce ještě více zaměří na školy, jimž nabízí zvýhodněné vedení účtů, a to jak škol samotných, tak jejich zaměstnanců. Nabídka pro ně bude obsahovat i doplňkové produkty včetně možnosti získání účetního softwaru zdarma.

Dlouhodobě tato druhá bankovní značka ve Skupině ČSOB bude poskytovat své služby tak, aby nabízela vždy férový obchod, tj. velmi dobrý standard za poplatky šetřící kapsu, a aby kombinovala dostupnost a spolehlivost.

Vybrané produkty Poštovní spořitelny:

Vkladní knížky
Poštovní spořitelna vydala celkem 1 097 116 VK s celkovým objemem vkladů 35,1 miliardy Kč. O vkladní knížky Poštovní spořitelny mají klienti stabilní zájem. Vklady jsou pojištěny na dvojnásobek a umožňují transakce na jakékoliv z pošt.
Jejich podmínky vyhovují předpisům Evropské unie.
Postžiro
Stěžejní produkt Poštovní spořitelny je plnohodnotný, flexibilní účet, který je vhodný pro každodenní osobní a rodinné hospodaření. K tomuto produktu se pak váží další služby a produkty jako spotřební úvěry, povolené přečerpání, cestovní pojištění či Maxkarta.
Postkonto
Nejdostupnější účet pro podnikání je určen pro podnikatele.
Úvěrové produkty
Zaznamenaly v poslední době prudký nárůst. Pokud jde o spotřebitelské úvěry jejich počet od začátku roku stoupl o 50 %. V případě povoleného přečerpání – kontokorentu dosáhl nárůst více než 100 %. Tento údaj však není konečný, neboť poptávka stále stoupá a PS uskutečňuje opatření, aby ji uspokojila.
Maxkarta
Velmi oblíbený produkt Poštovní spořitelny. První karta v ČR, která obsahuje zároveň čipovou i magnetickou aplikaci, a proto má celou škálu možností svého použití. Majitelé Maxkaret tedy mohou využívat širokou síť obchodů po celém světě označených logem Maestro a síť terminálů přijímajících platby z čipu, označených logem této karty. Maxkartou lze vybírat i ukládat finanční prostředky na účet, podávat jednorázové příkazy k úhradě, platit bezhotovostně složenky, peněžní poukázky, kupovat známky apod.
Eurogiro
Umožňuje každému, tedy nejen klientovi Poštovní spořitelny, odeslat do zahraničí platbu v hotovosti. Jedná se ve srovnání s obdobnými produkty konkurence o levnější a především univerzální produkt. Umožňuje totiž hotovostní a bezhotovostní možnost jak platby na straně odesílatele, tak výplaty na straně příjemce.

Pavel Hejzlar
komunikace Skupiny ČSOB