AAABYTY.CZ: Poptávka po řešení právních vad z uzavřených obchodů stoupla o dvě třetiny

PRAHA, 29. července 2008 – Telefonátů s žádostmi o pomoc na právní oddělení realitní kanceláře AAABYTY.CZ je stále více – oproti počátku letošního roku už o 66 procent. Počet případů se vyšplhal na 127 telefonátů. Zhruba ve třetině případů jde o kupující nebo prodávající, kteří důvěřovali neseriózní realitní kanceláři. Dvě třetiny postižených tvoří ti, kteří šli do nákupu na vlastní pěst.

„Za první tři měsíce letošního roku se počet napálených, kteří k nám volají, zvýšil oproti stejnému období loňského roku o polovinu. A zhruba polovina volajících narazila na nezdary při nákupu nemovitostí na vlastní pěst. Dnes už je počet volajících vyšší oproti loňsku o dvě třetiny. Všechny důvody by se daly shrnout do jednoho: Fatálně nedostatečná právní úprava podnikání v realitní branži spolu s podceněním kvalitního právního servisu ze strany kupujících i prodávajících,“ vysvětlil ředitel realitní kanceláře AAABYTY.CZ Petr Illetško.

Nejčastějším důvodem nezdarů jsou chyby v kupních smlouvách nebo nedostatečná znalost informací o nemovitosti – tedy přehlédnutí zásadních faktů nebo neřešení právních i věcných vad nemovitostí. Podle Illetška jde v mnoha případech poškozeným pomoci, ale v mnoha už bohužel ne. Typickým příkladem situace, kdy přes veškerou snahu pomoci nejde, byl podle jeho slov například klient z přelomu loňského roku, který si v Praze kupoval družstevní byt. S převodem vlastnických práv na sebe vzal i závazky po předchozím majiteli podílu – převzetí závazků bylo mimo jiné výslovně uvedeno ve smlouvě o převodu členství v družstvu.

„Původní vlastník podílu družstvu na poplatcích dlužil více než 50 tisíc korun. Předseda družstva o dluhu neinformoval – ostatně nemá ze zákona bez výzvy ani povinnost. Nový majitel kontaktoval naše právní oddělení. Bohužel mu už při nejlepší vůli nešlo pomoci. V případě žaloby by původní vlastník podílu mohl tvrdit – a skutečně i tvrdil -, že o skutečnosti informoval. Profesionální právník převodce by podobný problém samozřejmě okamžitě odhalil včas při formulaci smluv,“ upozornil Illetško.

Podle Illetška obcházejí kupující realitní kanceláře především kvůli snížení ceny nemovitostí o provizi. Neuvědomují si však, že u profesionální kanceláře dostanou kompletní servis a zároveň právní záruky k uzavřenému obchodu. Na druhou stranu stoupá počet napálených zájemců i ze strany realitních kanceláří, právě těch, které profesionálně nepostupují. Realitní kancelář AAABYTY.CZ spolu s dalšími významnými subjekty tuzemského realitního trhu volá po nápravě.

„Jednoznačně a striktně stojíme na straně co nejpřísnějších podmínek pro realitní činnost. Osobně bych volil co nejpřísnější parametry pro získání koncese nebo licence. A to ve vícestupňové podobě: například jednu pro makléře a druhou pro realitní kancelář. Současné podmínky totiž umožňují podnikat v této branži v podstatě každému nehledě na jeho znalosti realitního trhu. Někteří neprofesionálové tak velmi snadno poškozují zákazníky,“ shrnul ředitel realitní kanceláře AAABYTY.CZ Petr Illetško.

Mnohokrát zdůrazňovanou nedostatečnou kvalitu služeb na tuzemském realitním trhu řeší realitní kancelář AAABYTY.CZ náročným vzděláváním svých makléřů, které bylo zahájeno v loňském roce. Každý ze stávajících i nových makléřů musí projít jednosemestrálním kursem Realitní makléř v Bankovním institutu Vysoké škole. Po úspěšném absolvování získá certifikaci, která je osvědčením jeho znalostí problematiky trhu nemovitostí na evropské úrovni. Makléři mohou v sebevzdělávání pokračovat i bakalářským studiem. AAABYTY.CZ v tuto chvíli mají více než 40 certifikovaných profesionálů a další procházejí vzdělávacím procesem.