Poplatky za zrušení účtu omezují spotřebitelům výběr banky

Na rozdíl od většiny bankovních domů ve vyspělém zahraničí účtují banky v České republice poplatek za zrušení účtu. Tento poplatek omezuje možnost spotřebitele vybrat si banku, která je pro něj výhodnější. Sdružení obrany spotřebitelů ČR se proto obrátilo v této věci na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Spotřebitelé nespokojení se stále rostoucími poplatky bankovních služeb se obrací i na Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS). Někteří z nich se cítí být poškozováni na svých právech existencí nemalých poplatků za zrušení účtu, což jim znemožňuje svobodný výběr banky. Pokud by spotřebitel ušetřil na poplatcích u konkurenční banky 30 Kč měsíčně, ale musel by za zrušení stávajícího účtu uhradit 300 Kč a většinou i poplatky za zrušení trvalých příkazů a inkas, a připočteme-li i další starosti se změnou účtu, tak se většina klientů bank ke změně neodhodlá, uvedla tisková mluvčí SOS Ivana Picková a dodala: Spotřebitelé tak nedobrovolně zůstávají věrní jedné bance a poplatky vytrvale narůstají a jsou často vyšší než u zahraničních bank, vlastnících banky v České republice, jak již upozornila na počátku letošního roku některá média.

SOS proto nejprve oslovilo spotřebitelské organizace v zahraničí a zjišťovalo, zda banky v jednotlivých zemích účtují poplatek za zrušení účtu a v jaké výši. Z odpovědí jednoznačně vyplývá, že vyžadování podobného poplatku je ve vyspělém zahraničí spíše výjimkou.

V běžných vztazích, do kterých spotřebitelé vstupují, je takovýto poplatek nezvyklý, vysvětluje Picková. Spotřebitel by byl asi velmi překvapen, kdyby mu při řádném ukončení pronájmu pronajímatel naúčtoval poplatek za ukončení smlouvy ve výši několikanásobku nájmu s tím, že s ukončením smlouvy má určité náklady. Ty má totiž samozřejmě i spotřebitel.

SOS se následně obrátilo na představitele jednotlivých bank v České republice, požádalo je o sdělení aktuální výše poplatku a o vyjádření, zda banka zvažuje jeho zrušení. Tímto průzkumem byla potvrzena skutečnost, že většina bank v ČR, poskytujících služby běžným střadatelům, žádá při zrušení účtu zaplacení poplatku, a to v rozmezí 150 – 400 Kč. Představitelé většiny bank se vyjádřili, že placení poplatku za zrušení účtu souvisí se situací na českém bankovním trhu. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se domnívá, že placení poplatků za ukončení smlouvy o vedení účtu omezuje právo spotřebitele na výběr banky a ohrožuje tím konkurenci mezi jednotlivými bankami. Většina spotřebitelů raději setrvá u jedné banky, aby nemusela platit poplatky při přechodu k jiné bance, a to i když mu nová banka nabízí výhodnější podmínky. Nikde navíc nezíská jistotu, že nová banka zanedlouho nezdraží nad úroveň staré. Placení tohoto poplatku je pro spotřebitele omezující. SOS se proto v současné době obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s žádostí o přezkoumání, zda účtování poplatku za zrušení účtu neohrožuje hospodářskou soutěž mezi bankami.

Domníváme se, že banky by si měly udržet své klienty kvalitou služeb, nikoliv poplatky za zrušení účtu, uzavřela Picková.