Policie by měla přísněji trestat alkohol za volantem, míní naprostá většina řidičů

[Tisková zpráva] Podle oficiálních statistik Policie ČR je celkový počet nehod za první pololetí letošního roku nejnižší od roku 1990. Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu ve stejném období však meziročně stoupl o 6,8 %.

Alkohol za volantem vnímá jako vážný problém i naprostá většina řidičů dotázaných v exkluzivním průzkumu DIRECT Pojišťovny.  84 % z nich si myslí, že jízda pod vlivem alkoholu by měla být přísněji trestána.

„Ve výzkumech DIRECT Pojišťovny věnovaných chování a názorům českých řidičů jsme se nejednou dotkli tématu alkoholu za volantem. Například žebříček nešvarů, které by měla policie přísněji trestat, jednoznačně vede právě alkohol za volantem s 84 %. Proto jsme se v souvislosti s diskutováním novely silničního zákona zeptali, zda by mělo být stanoveno nějaké přípustné množství alkoholu v krvi. 59 % dotázaných řidičů se vyslovilo rozhodně proti takovému kroku, spíše proti bylo dalších 13 %,“ říká k výsledkům průzkumu Pavel Hašek, manažer technické likvidace pojistných událostí DIRECT Pojišťovny.

Proti legalizaci určité minimální přípustné hranice množství alkoholu v krvi řidičů se ve výzkumu DIRECT Pojišťovny vyslovilo dohromady 72 % dotázaných (59 % odpovědělo „určitě ne“ a 13 % „spíše ne“). Pouze 9 % z celkového počtu dotázaných bylo jednoznačně pro takovou změnu v zákoně, 13 % by ji spíše uvítalo. Zajímavé je v tomto případě porovnání mužů a žen. Určitě pro tuto myšlenku se vyslovilo 12 % mužů – žen ale pouze poloviční množství, tedy 6 %.

84 % dotázaných uvedlo alkohol za volantem jako nejdůležitější prohřešek proti pravidlům silničního provozu, který by měla policie přísněji trestat. V roli ministra dopravy by pak tvrdší postih za řízení pod vlivem alkoholu a omamných látek zavedlo 24 % respondentů, což toto opatření činí druhou nejčastější odpovědí hned po uvedení více policistů do terénu.

Alkohol za volantem je znovu a znovu diskutované téma. Procento nehod zaviněných pod jeho vlivem je stále vysoké a neustále vzniká řada odborných studií popisujících nepříznivé vlivy alkoholu na způsobilost k řízení. Na řešení tohoto problému existuje mnoho názorů a přístupy se různí. V mnoha zemích Evropy je zákonnými normami tolerováno určité maximální povolené množství alkoholu (většinou je to 0,5 promile, ve Velké Británii dokonce 0,8 promile).

Letošním rokem vstoupila určitá tolerance přípustného množství alkoholu i do české legislativy. Zavedení hranice 0,3 promile alkoholu v krvi sice řidiče, který malé množství alkoholu požil, neuchrání před vysokou pokutou a možným zákazem řízení, ale dotyčný alespoň nepřijde o body. Naopak u případů nad 0,3 promile se bodový postih zpřísnil – místo předchozích 6 budou nyní řidiči potrestání ztrátou 7 bodů.