Průzkum Poštovní spořitelny: Polovina podnikatelů v ČR postrádá kvalifikované zaměstnance

Pouze 31% podnikatelů si myslí, že v jejich okolí je dostatek pracovních sil. Na 70% podnikatelů muselo vzhledem k nedostatku pracovních sil zvýšit zaměstnancům mzdy. Pro 83% podnikatelů se nabídka kvalifikované pracovní síly za loňský rok nezvýšila. Jen 44 % podnikatelů považuje ceny nájemních prostor za přiměřené.

Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu mezi 11 tisíci podnikateli, který si nechala ve 205 obcích a 22 pražských městských částí zpracovat Poštovní spořitelna.

Cílem tohoto průzkumu bylo odhalit nejvýraznější a nejčastější problémy českých podnikatelů, na něž bychom mohli reagovat při vytváření nových, případně úpravě stávajících produktů a poskytnout jim tak co nejkomplexnější a administrativně nejschůdnější servis, vysvětluje Tomáš Basista, manažer segmentu malých a středních podnikatelů Poštovní spořitelny.

Pokud jde o ceny nájemních prostor, za přiměřené je považuje pouhých 35 % pražských respondentů, zatímco v jihočeském kraji je shledává optimálními 52 % podnikatelů. Nejmenší spokojenost s cenami nájmu vyjadřují podnikatelé v Novém Městě nad Metují. Rozdíly panují rovněž ve vnímání cen potravin a předmětů každodenní potřeby. Zatímco ve Středočeském kraji a Praze jsou podnikateli v 63 % případů přijímány jako přiměřené, v Plzeňském kraji s nimi „souhlasí“ jen 50 %. Oproti tomu místní ceny za služby (vodné, stočné, odpady) jsou vnímány víceméně neutrálně. Za přiměřené je považuje 55 % dotazovaných podnikatelů v Moravskoslezském kraji, nejkritičtěji jsou hodnoceny v Karlovarském a Libereckém kraji (44 %). Nejméně příznivý pohled na ně mají dotazovaní ve Dvoře Králové a také v Praze 16.

Poštovní spořitelna nabízí řadu slev, které mohou podnikání v mnoha ohledech usnadnit. Kromě cenově zvýhodněných produktů bych zmínil například slevu 0,40 Kč na pohonné hmoty nebo zlevněné nákupy na čtyrlístek.eu, doplňuje Basista.

Největší problém podnikatelé spatřují ve vývoji počtu pracovních sil. Nejhorší situace panuje v Libereckém kraji, kde je pouze 14 % podnikatelů přesvědčeno, že jejich počet stoupl. Nejpříznivěji hodnotí situaci na Vysočině, kde zvýšení nabídky na trhu práce pociťuje 20 % podnikatelů. Největší nedostatek pracovních sil pociťují podnikatelé v Třeboni a Opavě.

Navzdory tomu se však 54 % dotázaných shoduje, že vhodných pracovních sil je stále nedostatek. Rovná třetina podnikatelů v Karlovarském kraji dokonce hovoří o tom, že museli vzhledem k nedostatku pracovních sil zvýšit přicházejícím i stávajícím zaměstnancům mzdy. Na Vysočině přistoupilo ke zvýšení mezd 22 % podnikatelů, což je nejméně mezi jednotlivými kraji. Nejvíce podnikatelů pociťuje tlak na mzdy vzhledem k nedostatku pracovních sil v Opavě a Uherském Hradišti. Pokud jde o dostatečnost kvalifikované pracovní síly, za největší problém ji považuje 26 % podnikatelů z Prahy. O jejím dostatku je přesvědčeno pouze 37 % podnikatelů z kraje Vysočina.

Výsledky průzkumu se shodují s naší zkušeností a s informacemi, které jsme od podnikatelů v jednotlivých krajích měli, říká výkonná ředitelka Poštovní spořitelny Vlasta Dolanská a dodává: Již teď je ale jasné, že letošní rok přinese změny, například čísla nezaměstnanosti se zvýší a zřejmě se omezí tlak na růst mezd.

Jak ukazují aktuální výsledky nezaměstnanosti k 31. 12. 2008, v místech s nejnižší nezaměstnaností se zatím zvyšuje počet volných pracovníků poměrně pomalu. Naopak nejvíce byly postiženy oblasti v menších městech, kde krize postihla konkrétní podniky. Konkrétně ve Stříbře narostla nezaměstnanost o 5,1 %. Podobně nepříznivá situace je v obcích Podbořany, kde je bez práce 10,5 % obyvatel, a ve Světlé nad Sázavou. Tam je 9 % nezaměstnanost. V souvislosti s dopady celosvětové finanční krize se za poslední dva měsíce roku 2008 nezaměstnanost zvýšila v průměru o jedno procento na 6 %.

Průzkum probíhal metodou telefonické šetření (CATI), které mapovalo názory podnikatelů v místě jejich působení. Hodnoceno bylo celkem 6 otázek z oblasti místních podmínek a byrokracie. Realizaci průzkumu byla pověřena výzkumná agentura Factum Invenio.

Dlouhodobým cílem Poštovní spořitelny je stát se hlavní bankou nejen pro občany, ale také živnostníky a podnikatele.