Podle studie společnosti MasterCard bude finále Ligy mistrů UEFA historicky nejbohatší

[Tisková zpráva] Na stadionu ve Wembley se střetnou dva evropští fotbaloví giganti, mistr Anglie Manchester United FC a vítěz španělské Ligy FC Barcelona. Utkání dvou světových týmů s nejbohatšími sponzory podpoří hospodářský dopad finále Ligy mistrů UEFA v rekordní výši 369 milionů eur.

Podle nové studie, kterou si nechala zpracovat společnost MasterCard, zbohatne vítězný tým finále Ligy mistrů UEFA o přibližně 126 milionů eur. Po sečtení oficiální odměny za vítězství, zvýšení hodnoty mužstva, širších přenosových práv pro televizní stanice a další sdělovací prostředky a vyšší hodnoty značky získá vítězný tým rekordní příjem. Mužstvo poražené ve finále si odnese přibližně 73 milionů eur.

Ve zprávě vydané pod názvem „MasterCard Heart of Sports Commerce“ se odhaduje, že finálový zápas nejlepších evropských klubů má v současné době hodnotu přibližně 369 milionů eur – což je o 17,5 milionů eur více, než kolik činila hodnota loňského finále. Tento nárůst byl způsoben především tím, že se finále Ligy mistrů UEFA zúčastní dvě pravděpodobně nejcennější fotbalové značky na světě.

Nejdůležitější čísla o ekonomickém dopadu finále Ligy mistrů UEFA – Wembley 2011:

•    Londýn jako hostitelské město získá ekonomický přínos ve výši 52 milionů eur.

•    Klub, který v sobotu večer vyhraje, zbohatne přibližně o 126 milionů eur – nárůst o 16 milionů eur ve srovnání s tím, když se Manchester United FC a FC Barcelona naposledy střetly v Římě v roce 2009.

•    Poražený finalista si odnese částku ve výši 73 milionů eur.

•    Evropská sportovní ekonomika si polepší o 100 milionů eur.

•    Zájem v Latinské Americe by mohl vyprodukovat hospodářskou aktivitu v hodnotě až 100 milionů eur.

„Manchester United FC versus FC Barcelona, to je pro naprostou většinu fotbalových fanoušků finále snů. Oběma týmům tento zápas přinese v součtu 200 milionů eur, což znamená zatím nejlukrativnější finále v historii evropské klubové kopané,“ uvedl profesor Simon Chadwick , autor zprávy vypracované pro MasterCard.

Před olympijskými hrami a para-olympijskými hrami v Londýně, které se uskuteční napřesrok, se hlavní město Velké Británie chystá na zlatý déšť v hodnotě 52 milionů eur. Tyto prostředky přinesou fotbaloví fanoušci, kteří zamíří do Londýna shlédnout sobotní večerní zápas. Podle studie budou utrácet své peníze v barech, klubech a hotelech ve městě i na samotném stadionu ve Wembley.

Nejen Londýn bude sklízet plody letošního finále Ligy mistrů UEFA. Městu klubu, který finále vyhraje, se pravděpodobně dostane ekonomického stimulu ve výši 18 milionů eur jako důsledku zvýšeného turistického ruchu i vyšších místních výdajů.

Letošní finále Ligy mistrů UEFA podpoří i hospodářskou aktivitu za anglickými i španělskými hranicemi. Širší evropská ekonomika očekává finanční injekci v přibližné výši 100 milionů eur, protože miliony lidí budou zápas sledovat v hospodách a barech a budou utrácet za spotřební zboží; současně by se měl na celém kontinentu zvýšit objem sázení na tento zápas.

„Společnost MasterCard je hrdá na to, že tuto nejprestižnější klubovou soutěž na světě sponzoruje již od roku 1994. V rámci tohoto partnerství jsme schopni poskytovat majitelům karet na celém světě mnoho zážitků k nezaplacení. Pomocí studií, které během posledních pěti let zadáváme, navíc poskytujeme unikátní pohled na to, jaký mají události tohoto druhu vliv na ekonomiku. Letošní historické finále Ligy mistrů UEFA vygeneruje přibližně 369 milionů eur ve Velké Británii, v Evropě i za jejími hranicemi – a to je skutečně pozoruhodný výkon,“ uvedl Paul Meulendijk, vicepresident a vedoucí oblasti pro Sponzoring společnosti MasterCard Europe.

Finalisté podporují značku Ligy mistrů UEFA

Podle zprávy MasterCard se odhady, že letošní finále Ligy mistrů UEFA zřejmě překoná veškeré rekordy v hospodářské oblasti, spoléhají do značné míry na jeho účastníky.

Ve finále Ligy mistrů UEFA se střetnou dvě nejsilnější sportovní značky na světě: Manchester United FC a FC Barcelona. Magazín Forbes v loňském roce uvedl Manchester United FC jako nejcennější sportovní značku na planetě, zatímco FC Barcelona si nárokovala v této ligové tabulce osmé místo.

„Jakkoli je Liga mistrů UEFA významnou značkou sama o sobě, povaha a síla této značky je jednoznačně významně posilována jejími složkami – účastnickými kluby,“ říká profesor Chadwick.

„Letošní finále Ligy mistrů UEFA obsahuje perfektní ingredience k tomu, aby podpořilo ekonomickou aktivitu – dva největší kluby Evropy hrají v takovém městě, jako je Londýn. Účast této dvojice ve finále bezpochyby posílí hodnotu značky i atraktivitu Ligy mistrů UEFA v budoucnosti,“ dodává Chadwick.

Londýn posiluje svou pověst města sportu

Letošní zpráva MasterCard Heart of Sports Commerce zdůrazňuje ohromný ekonomický přínos, který má finále Ligy mistrů UEFA pro hostitelské město. Finále, které se má konat v sobotu večer, by mělo Londýnu přinést více než 52 milionů eur, a to díky přibližně 110 000 fanouškům z celé Evropy a z celého světa, kteří se ve městě na zápas shromáždí.

Zatímco Londýn si bude díky tomuto zápasu užívat krátkodobý příliv peněz, finále přinese britskému hlavnímu městu i určitý dlouhodobý ekonomický odkaz. Ten je spojen především s přílivem turistů, investic do infrastruktury a vyšší pravděpodobnosti konání dalších velkých akcí.

Tím, že je Londýn centrem sdělovacích prostředků působících v Evropě, získá toto hlavní město zřejmě významné ekonomické výhody i ze zvýšeného využívání reklamy v elektronických médiích, tisku a u telekomunikačních a zpravodajských služeb.

„Uspořádání letošního finále Ligy mistrů UEFA v Londýně dále zvýší reputaci Londýna jako jednoho z „nejsportovnějších“ měst světa,“ říká profesor Chadwick a dodává: „Londýnská sportovní ekonomika se v posledních letech rychle rozvíjela a odhadujeme, že do konce tohoto desetiletí ekonomické aktivity související se sportem dosáhnou hodnoty až 3 500 milionů eur.“

Latinská Amerika získá díky Lize mistrů UEFA až 100 milionů eur

Zpráva předpovídá, že letošní finále Ligy mistrů UEFA pravděpodobně vyvolá rekordní zájem fotbalových fanoušků v latinskoame­rických zemích.

V mužstvech obou finalistů působí celkem 12 latinskoame­rických hráčů a vzhledem k tomu, že podle odhadů že až 40 % obyvatelstva Jižní Ameriky má španělský původ, zájem z tohoto světadílu letos dosáhne nových výšin.

„Vzhledem k velikosti populace a síle takových ekonomik jako Brazílie, by se hospodářský a komerční dopad finále Ligy mistrů UEFA v Latinské Americe dal srovnávat s tím, co se odehrává v Evropě,“ říká profesor Chadwick a dodává: „To znamená, že by hodnota tohoto dopadu mohla převyšovat 100 milionů eur.“