Podle průzkumu společnosti MasterCard mají spotřebitelé stále větší zájem o nákupy po telefonu

Nový průzkum společnosti MasterCard potvrdil rostoucí tendenci k nákupům zboží a služeb po telefonu. Jednou z klíčových předností telefonních objednávek je pohodlí. Až 82 % respondentů uskutečňuje své objednávky z domova.

Praha, 13. prosince 2006 – Průzkum společnosti MasterCard ukázal, že 57 % držitelů debetních a kreditních karet, kteří provádějí platby po telefonu, používá telefon jako prostředek nákupu častěji než před několika lety. Během posledních dvanácti měsíců učinilo 55 % držitelů debetních a kreditních karet transakci prostřednictvím telefonní objednávky (TO), s průměrem sedm plateb prostřednictvím TO na osobu. Průzkum byl proveden mezi tisícem držitelů karet ve Velké Británii, Belgii a Nizozemí.

Obliba transakcí po telefonu se však v rámci evropských zemí velmi liší. Například ve Velké Británii ve sledovaném období dvanácti měsíců využívalo telefonní objednávky 79 % držitelů platebních karet a proběhlo zde v průměru osm plateb prostřednictvím TO na osobu. V Nizozemí se naopak jednalo o pouhých 20 % držitelů karet a tři platby po telefonu na osobu.

Nejčastějším způsobem platby při transakcích prostřednictvím telefonní objednávky je využití debetních a kreditních karet. Debetní karty jsou z tohoto pohledu oblíbenější (44 % transakcí), kreditní karty byly použity při 31 % telefonních transakcí.

Fikret Ates, viceprezident divize pro čipovou výrobu MasterCard Worldwide, komentoval výsledky průzkumu takto: „Telefon je velmi důležitý prodejní nástroj a obchodníci i další poskytovatelé služeb by měli zvážit přednosti, které by vyplývaly ze začlenění tohoto prostředku do jejich celkové prodejní strategie.“

„Důvodů, proč jsou objednávky a transakce po telefonu tak oblíbené, je více. Jedním z nich je pohodlí, které tento způsob plateb spotřebitelům přináší. Náš průzkum ukázal, že 82 % telefonních transakcí se uskutečňuje z domova. Dalším klíčovým faktorem je bezpečnost, jelikož spotřebitelé považují telefon za jeden z nejbezpečnějších prostředků,“ pokračoval Fikret Ates.

Telefon se používá k velkému množství transakcí. Držitelé karet ve Velké Británii jej například nejvíce využívají k placení svých účtů (17 %), ale často také k objednávání lístků, oblečení, dovolených a cest. Podle odpovědí spotřebitelů byla v 52 % případů hodnota jejich posledního nákupu 50 euro nebo méně. Hodnota posledního nákupu u 12 % z nich přesáhla 500 euro.

„Téměř 28 % spotřebitelů se v souvislosti s telefonními transakcemi stále obává nějakého způsobu zneužití. Tento postoj spotřebitelů by se měl stát důležitým impulsem pro obchodníky. Transakce bez přítomnosti karet jsou čím dál oblíbenější a použití telefonu je velmi důležitou součástí této dynamiky. S velkou pravděpodobností bude význam telefonu v prodejní sféře narůstat a spotřebitelé zvýší průměrné výdaje za debetní a kreditní karty, pokud se budou cítit bezpečněji, “ prohlásil dále Fikret Ates.

„Konkrétní řešení se například nabízí v osobní čtečce karet CHIP & PIN. Více než 76 % spotřebitelů v Evropě se domnívá, že právě tato osobní čtečka by napomohla ke snížení případných podvodů či zneužití transakcí,“ dodal Ates.

MasterCard úzce spolupracuje s obchodníky a vydavateli karet v boji proti podvodům spojeným s objednávkami po telefonu. Společně se snaží vytvářet prostředí, které by tento dynamický prodejní prostředek podporovalo. Klíčovou součástí tohoto úsilí je vývoj osobních čteček karet, které generují PIN k jednorázovému použití pro každou telefonní transakci.

Systém funguje tak, že držitel vloží svou CHIP & PIN kartu do příruční čtečky a zadá PIN. Čtečka při ověřování PINu vygeneruje jedinečné heslo na jedno použití, které držitel karty poskytne maloobchodníkovi k zabezpečení transakce. Prostřednictvím stále se měnící proměnné bude každá transakce jedinečná a zároveň i bezcenná pro ty, kteří by ji chtěli zneužít.