PODLE NEJNOVĚJŠÍCH PRŮZKUMŮ TRHU DOBÝVAJÍ KREDITNÍ KARTY ČESKOU REPUBLIKU

Počet kreditních karet MasterCard Europe v ČR se za loňský rok zvýšil o 6,5 %. V průměru použijí držitelé svou kreditní kartu 1 x týdně. 6 % držitelů používá svou kreditní kartu denně.

Kreditní karty získávají stále větší popularitu. Zatímco trh debetních karet je v České republice rozvinutý a srovnatelný se zeměmi EU, kreditní karty patří mezi produkty, které právě nyní zažívají velký rozmach. Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno celkem 209 000 kreditních karet nesoucích některou ze značek asociace MasterCard Europe. To tvoří podle dostupných statistik podíl ve výši 74 % na trhu kreditních karet v ČR.

Praha, 12. května 2003 – Kreditní karty přinášejí svým držitelům řadu výhod. Jejich prostřednictvím získají finanční rezervu, kterou mohou opakovaně použít podle své aktuální potřeby. Navíc, pokud splatí čerpaný úvěr v bankou stanoveném bezúročném období, nezaplatí za čerpaný úvěr žádné úroky. Obě tyto výhody se logicky odrážejí nejen v rostoucím počtu vydaných kreditních karet, ale také v jejich stále častějším používání.

Podle průzkumu, který si objednala společnost MasterCard Europe, si zájemci o spotřebitelský úvěr půjčí do roka v průměru 5,1krát a majitelé kontokorentu 14,9krát. Výrazně oblíbenějším produktem jsou právě kreditní karty, jejichž držitelé si půjčí v průměru 51,6krát do roka. Na rozdíl od ostatních typů úvěrů a půjček tak využívají své kreditní karty k nákupům mnohem častěji a opakovaně. 209 000 držitelů kreditních karet asociace MasterCard používá svou kartu v průměru alespoň jednou týdně, 6 % majitelů ji používá denně.

Kreditní karty nacházejí v ČR uplatnění především v hypermarketech, kde je používá 88 % držitelů, dále v supermarketech (77 %), u čerpacích stanic (52 %) a v prodejnách s oděvy a obuví (38 %).

Zájemci o kreditní karty v České republice berou ohled především na praktické výhody, které jim tyto karty přinášejí. Při výběru požadují držitelé karty především jasné podmínky úroků a bezúročného období (100 % respondentů), praktičnost (96 %) a možnost lépe plánovat své výdaje (92 %). Ocení ale i dostatek informací poskytnutých bankou (82 % dotázaných) a to, že jim karta přináší možnost „impulsivních nákupů“ (79 % respondentů). Naopak mnohem nižší roli v jejich rozhodování hraje prestiž (38 %) nebo tradice (23 % respondentů).

Impulsem k pořízení kreditní karty je ve většině případů nabídka ze strany banky (61 % držitelů karet), celkem 29 % držitelů karet se ovšem pro kreditní kartu rozhodlo na základě svého uvážení a výběru.

Mezi držiteli kreditních karet jsou přitom podle již zmíněného výzkumu především lidé se středoškolským (77 %) a vysokoškolským (20 %) vzděláním. Převládají mezi nimi osoby mezi 22 – 30 lety (38 %) a 41 – 50 lety (34 %) – osoby ve věku od 31 do 40 let tvoří 28 % držitelů kreditních karet.

„Společnost MasterCard Europe reaguje na stále rostoucí zájem o kreditní karty a svým klientům nabízí takové karty, které vycházejí z jejich potřeb – ať se již jedná o embosovanou kreditní kartu MasterCard či elektronickou kreditní kartu MasterCard Electronic,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovenskou republiku. „Rychlý rozvoj trhu s kreditními kartami otevírá dveře také například co-brandovaným kartám, které rovněž nacházejí své místo na tuzemském trhu,“ dodal Ján Čarný.

Kreditní karty asociace MasterCard Europe mají díky své akceptační síti velmi široké možnosti využití. Jen v České republice je možné kreditními kartami MasterCard platit ve více než 40 000 obchodech a elektronickými kreditními kartami MasterCard Electronic a Maestro ve více než 25 000 obchodech. Držitelům těchto typů karet je k dispozici také 2 300 bankomatů.

O skupině MasterCard International
Společnost MasterCard International má komplexní portfolio známých a široce přijímaných značek platebních karet MasterCard, Cirrus a Maestro. Jako organizace sdružující více než 25 000 finančních institucí pod značkami MasterCard, Cirrus a Maestro poskytuje MasterCard služby malým i velkým podnikům a zákazníkům ve 210 zemích světa. Společnost si udržuje prvenství v kvalitě a inovacích a nabízí širokou škálu platebních řešení v tradičních „kamenných“ obchodech i virtuální sféře. Její ceněná reklamní kampaň Priceless, která v současné době běží ve 45 jazykových mutacích v 96 zemích světa, dává značkám MasterCard skutečně globální dosah. MasterCard je s více než 30 milióny akceptačními místy (včetně 820 000 bankomatů přijímajících karty MasterCard/Ma­estro/Cirrus) nejrozšířenější platební kartou na světě. Za rok 2002 přesáhla hrubá hodnota uskutečněných transakcí 1,14 biliónu dolarů. Další informace o společnosti získáte na jejích webových stránkách na adrese:
http://www.mastercardinternational.com/.