Podaří se vymýtit dvojí ceny po vstupu do EU?

Účtování dvojích cen občanům ČR a cizincům je záležitost, se kterou se spotřebitelé mohou setkat bohužel i po našem vstupu do Evropské unie. České zákony přitom takový postup nepovolují a Česká obchodní inspekce může proti němu zasáhnout. Pokud se však o porušení zákona dozví.

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) nabízí poradenství i zahraničním turistům přijíždějícím do ČR. Turisté se na poradny SOS často obracejí také se stížnostmi na účtování rozdílných vyšších cen.

Zákon o ochraně spotřebitele jednoznačně zakazuje prodávajícímu chovat se při prodeji výrobků a poskytování služeb v rozporu s dobrými mravy; zejména nesmí žádným způsobem spotřebitele diskriminovat. Ani jazyk, barva pleti, nebo země původu nevypovídá automaticky o výši příjmů, kterou podnikatelé při obhajování dvojích cen někdy argumentují, říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS a dodává: Dvojí ceny budou odůvodněné jedině tehdy, jsou-li poskytovány různé služby. To například znamená, že cizinec dostane navíc výklad průvodce turistů ve svém rodném jazyce. Vždy však musí mít možnost vybrat si také levnější službu.

Na základě dotazu zahraničního spotřebitele podalo SOS počátkem dubna České obchodní inspekci podnět týkající se dvojích cen účtovaných společností Tourbus. Tato společnost na trase z Brna do Vídně prodávala jízdenky za eura za cenu až o 50 % vyšší. V ceníku přitom bylo uvedeno: Ceny v Kč jsou pouze pro občany ČR pro zakoupení jízdenky ve směru z ČR nebo jízdenky obousměrné. Na základě těchto podkladů a provedené kontroly konstatovala Česká obchodní inspekce účtování dvojích cen a pro podezření z porušení zákona zahájila správní řízení.

SOS vyzývá spotřebitele, aby na protiprávní jednání prodávajících upozorňovali, a tím pomáhali měnit poměry na trhu, připomněl F. Lobovský. Dotazy a podněty mohou spotřebitelé předávat dozorovým orgánům státu a rovněž Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Rytířská 10, 110 00 Praha 1, poštou i prostřednictvím poradenské linky 900 969 091 (s dotovaným tarifem 6 Kč/min) nebo pomocí internetových stránek www.spotrebitele.info. V odůvodněných případech předává SOS získané podněty příslušným dozorovým orgánům.