Počet asistencí pro cestovní pojištění v portfoliu EA dvojnásobně vzrostl

[Tisková zpráva] Nejvíce asistenčních zásahů bylo zaznamenáno v Egyptě a v Řecku

Společnost Europ Assistance, s.r.o., připravila report asistenčních úkonů za rok 2010, jehož součástí jsou aktualizovaná doporučení a pro následující letní sezónu 2011. Europ Assistance poskytla klientům služby asistence celkem ve 47 000 případech, přičemž 17 836 z nich bylo realizováno v rámci cestovního pojištění. Nejvyšší náklady na jednu pojistnou událost v daném segmentu činily 2 615 000 Kč.

Ve sledovaném portfoliu byl zaznamenán vyšší počet složitých pojistných událostí typu hospitalizace a repatriace, stoupl i počet událostí ve vzdálených destinacích. Pro české občany zasahovala Europ Assistance ve 123 zemích světa. Nejvyšší částka uhrazená asistenční službou za hospitalizaci byla 1 100 000 Kč a za repatriaci zpět do České republiky to bylo 2 100 000 Kč. V roce 2010 náklady na jednu pojistnou událost hrazenou asistenční službou činily 9 000 Kč. Tyto náklady byly za klienty přímo uhrazeny Europ Assistance danému poskytovateli lékařské péče. Pro klienta tak bylo ošetření provedeno „bezplatně“ v rámci konkrétního sjednaného cestovního pojištění.

„Pravidelně před letní turistickou sezónou upozorňujeme na potřebu vhodného cestovního pojištění do zahraničí a nejinak je tomu i nyní. Dobré pojistné a asistenční krytí je aktuální pro případ jakékoliv zdravotní komplikace. V letošním roce bych velice rád poukázal i na asistenční služby pro klienty mimo rámec pojistných událostí. V minulých měsících tak stoupla hodnota asistenčních informačních služeb v různých nestandardních situacích, například při nepokojích v Egyptě, v severní Africe jako takové, při nestabilní situaci v Řecku či při přírodních katastrofách jako byl výbuch sopky na Islandu nebo zemětřesení v Japonsku,“ říká Vladimír Fuchs, generální ředitel Europ Assistance.

V návaznosti na zkušenosti z loňského roku by se klienti měli informovat o politické stabilitě dané destinace a zvážit, zda se vyplatí riskovat případný náhlý návrat. Před vycestováním je nutné ověřit si podmínky zájezdu pro danou situaci, pojištění storna zájezdu i výluky z pojištění. Celkově stále platí, že je třeba sjednat si cestovní pojištění, ověřit si stávající rozsahy plnění například u bankovních karet, a připojistit se na rizikové sportovní aktivity, které klienti plánují v průběhu dovolené.

Příčiny zásahů

V sezóně 2010 se nejčastější příčinou poskytnutí asistence z léčebných výloh staly potíže trávicího traktu. Ve většině případů se jednalo o akutní záněty žaludku a střev. Nárůst u této kategorie ve srovnání s rokem 2009 byl téměř 60 %. Druhou nejčastější příčinou zásahu asistenční služby byly úrazy všech typů, od drobných poranění, odřenin, řezných ran až po vážná polytraumata spojená s úrazy vnitřních orgánů. V této kategorii narostly počty případů o 100 %. Na třetím místě jsou infekce dýchacích cest a uší, nejčastěji se jednalo o nachlazení, angíny, záněty středouší, ale i vážné zápaly plic. Tyto pojistné události narostly o 59 %.

Mezi nejčastěji využívané služby patřila asistence informačního charakteru, kde asistenční služba klientům radí, jak obecně postupovat při vzniku pojistné události, podává informace o platnosti pojištění a jeho rozsahu. Klienti dostávají také informace z oblasti předcestovní asistence o bezpečnostní situaci ve vybrané destinaci, o zdravotních rizicích, nutných dokladech, či způsobu řešení náhlé události spojené například s již komentovanými nepokoji v dané destinaci. Informační dotazy jsou často spojeny i s tématem potenciální insolvence cestovní kanceláře či tour operátora.

Věk klientů

Průměrný věk klientů se pohyboval kolem 24 let, což je o 3 roky méně než v minulém roce. Přes 50 % všech zásahů bylo poskytováno klientům ve věku od 20 do 45 let, 20 % dětem do 18 let věku. Nárůst zásahů byl ale zaznamenán i pro klienty seniorského věku.

Repatriace zpět do republiky

Nejčastější organizovanou přepravou pro klienty byl pozemí transport a většinou se jednalo o sanitku se zdravotnickým doprovodem. Třetina transportů byla zajištěna letecky a to v různých formách dle zdravotního stavu a potřeb klientů. Byly využívány standardní linky, které byly v případě potřeby doplněny o lůžko, extra sedadlo či zdravotnický doprovod. V jasně indikovaných případech byla provedena přeprava leteckým speciálem vybaveným lékařskými přístroji tak, aby mohl proběhnout transport i vážně nemocného pacienta.

Asistence dle destinací

První místo s nejvyšším počtem zásahů dle destinací opět, jako poslední tři roky, obsadil Egypt, následovaný Řeckem. V dalším pořadí jsou nově Bulharsko a Turecko, které předstihly Itálii a Rakousko.

V Egyptě významně převažují potíže zažívacího traktu spojené zejména s kvalitou pitné vody. V těchto destinacích lékaři Europ Assistance doporučují pít, ale také omývat si ruce, nádobí a čistit zuby v balené vodě. Rizikové jsou zejména nápoje z postmixu nebo led, který je vždy přidáván do nápojů v barech a restauracích.

V Řecku je třeba se připravit spíše na problémy s dýchacími cestami a pro náchylné klienty je nejlepší mít u sebe přímo léky pro jejich potlačení. Rizikem jsou výrazné a opakované změny teplot spojené s klimatizací v pokojích, restauracích a v letadlech. Problematickou může v Řecku být i infikovaná voda v bazénu. Klientům, kteří trpí na zvýšenou produkci ušního mazu lze doporučit před cestou preventivní výplach zvukovodů. Tato onemocnění provázejí i klienty cestující do Bulharska a Turecka.

Itálie a Rakousko jsou vyhledávanými destinacemi pro zimní sporty i letní turistiku, a tak přináší hlavně úrazy končetin, pohmožděniny a zlomeniny. Tato rizika lze snížit používáním ochranných pomůcek, jako jsou přilby či chrániče páteře. Využívat vhodné pomůcky a vybavení je třeba i při letních sportech – zejména při vysokohorské turistice jde o vhodnou obuv a oblečení, dále o přilby u cyklistů na horských kolech a o chrániče při in-line bruslení. V některých destinacích je použití cyklistických či zimních přileb povinné.

Společnost Europ Assistance registrovala za loňský rok v České republice celkem 2 100 000 klientů a 1 100 000 vozidel ve všech asistenčních programech, realizovala celkem 271 000 telefo­nických hovorů a provedla 47 000 asistenčních zásahů. V oblasti cestovní asistence realizovala celkem 17 836 zásahů, 1236 hospitalizací, 476 repatriací a zasahovala ve 123 zemích celého světa.