Platby kartami MasterCard jsou výhodné pro spotřebitele, obchodníky i banky

Praha, 13. dubna 2005 – Zavedení poplatků za platby platebními kartami u obchodníků není aktuálním tématem a nic podobného držitelům platebních karet nehrozí. Pravidlo o neúčtování přirážky bylo zrušeno, protože na vysoce rozvinutých evropských trzích pozbylo smyslu. Na případném zavedení přirážky obchodníkem nemá společnost MasterCard Europe zájem a žádným způsobem by na podobném opatření neprofitovala.

V souvislosti s významným zájmem českých médií o toto zjednodušení pravidel a v souvislosti s nepřesnostmi, které se v informacích pro veřejnost objevují, považuje společnost MasterCard Europe za důležité shrnout ještě jednou významná fakta spojená s tímto tématem:

  • Společnost MasterCard nezavádí žádné nové pravidlo o účtování přirážky k platbám kartou. Naopak bylo zrušeno pravidlo, které bylo v minulosti nutné k zajištění rozvoje platebních karet, ale na rozvinutých evropských trzích pozbylo smyslu.
  • V souladu s očekáváním společnosti MasterCard potvrdili významní obchodníci a obchodní řetězce na území České republiky, že nemají zájem na účtování jakékoli přirážky k platbám platebními kartami.
  • Na účtování poplatku za platby platebními kartami nemají zájem ani banky v České republice, které jsou akcionáři společnosti MasterCard. V rámci smluv o akceptaci platebních karet s obchodníky proto většina bank nehodlá jakékoli přirážky k ceně umožnit.
  • Rovněž společnost MasterCard nemá zájem na zavádění přirážek k platbám platební kartou. Zrušení zákazu souvisí se snahou o podporu transparentnosti platebního systému.

Společnost MasterCard neočekává, že by se pro účtování přirážky zákazníkům rozhodl významný počet obchodníků. Pro obchodníky představují platební karty úspornější variantu plateb než hotovost, navíc akceptace platebních karet zvyšuje obchodníkům prokazatelně počet zákazníků a obrat. Tyto zkušenosti přitom platí i v zemích, kde díky výraznému rozvoji trhu s platebními kartami již v minulosti ke zrušení pravidla došlo.

Podle aktuálních informací společnosti MasterCard nebyla v České republice pozměněna od doby zrušení pravidla žádná smlouva mezi obchodníkem a členskou bankou platebního systému MasterCard tak, aby mohl obchodník účtovat držiteli platební karty jakýkoli poplatek či přirážku k ceně.

Pravidlo o neúčtování přirážky k platbě kartou bylo zrušeno již dříve v některých evropských zemích. Zkušenosti z těchto zemí jsou přitom následující:

Švédsko:

  • pravidlo zrušeno v roce 1995
  • v první fázi zavedlo přirážku několik málo obchodníků s minimálním dopadem na celý trh
  • vzhledem k reakci držitelů platebních karet postupně naprostá většina obchodníků od zavedení přirážky ustoupila
  • pravidlo přispělo od roku 1995 k výraznému rozšíření akceptační sítě, neboť dalo obchodníkům možnost vybrat si, zda přirážku účtovat nebo nikoli

Nizozemí

  • pravidlo zrušeno v roce 1997
  • vzhledem k obtížné komunikaci přirážky vůči zákazníkům se dnes objevuje v praxi velmi zřídka obchodník, který by přirážku svým zákazníkům chtěl účtovat

Austrálie

  • Po intervencích orgánů veřejné správy zrušeno pravidlo o neúčtování přirážky v roce 2003
  • Zavedení přirážky se velmi obtížně prosazuje do praxe – vzhledem k vysoké konkurenci na trhu a také relativně vysokým nákladům na implementaci celého řešení (vysoké náklady na úpravy pokladních systémů apod.)

Přínos platebních karet pro spotřebitele i maloobchodníky při poskytování pohodlných a bezpečných platebních řešení je platný bez ohledu na existenci pravidel o neúčtování přirážky. Spotřebitelům poskytují platební karty pohodlí a bezpečí přístupu k penězům tehdy, kdy je potřebují, a obchodníci vítají zvýšené tržby a vyšší průměrnou částku nákupu při platbě kartou ve srovnání s platbou v hotovosti. Obchodníkům, kteří dodržují předepsané postupy, nabízejí platební karty zaručené platby za prodané zboží a přispívají ke snižování jejich nákladů. Navíc výrazným způsobem šetří čas při administrativní činnosti spojené s řízením toků hotových peněz.