Pět milionů klientů a vysoký nárůst úvěrů fyzickým osobám, to jsou obchodní výsledky Skupiny ČSOB za letošní tři čtvrtletí

Multibranding, tedy strategii více silných obchodních značek, který Skupina ČSOB na retailovém trhu s úspěchem zvolila, jí dnes umožňuje obsluhovat celkem 5 milionů klientů. Za 3 čtvrtletí roku 2003 dosáhla tato největší finanční skupina v ČR značný nárůst prodejů, s největší dynamikou v oblasti úvěrů pro fyzické osoby, ať už hypotéčních či spotřebitelských.

Od ledna do září poskytla Skupina takřka 60 tisíc spotřebitelských úvěrů, což představuje 3,06 mld. Kč. Portfolio úvěrů tak narostlo o 65,3% oproti konci roku 2002. Dalších 230 tisíc úvěrových případů představují povolená přečerpání zřízená k běžným účtům klientů.

Nebývale je Skupina angažována v podpoře bydlení. Jen za devět letošních měsíců 57.193 úvěrů ze stavebniho spoření a překlenovacích úvěrů v objemu 13,42 mld. Kč. Dalších 6,6 miliard Kč poskytla Skupina formou hypotéčních úvěrů. Jejich počet (šest a půl tisíce) představuje nárůst o téměř 54 procent, v objemu jde o přírůstek 47 procent. Letošní tři čtvrtletí už předčila počtem poskytnutých úvěrů celý minulý rok, kdy Skupina ČSOB poskytla 6 184 hypotéky.

V témže období uzavřela 444. 329 nových smluv o stavebním spoření na celkovou cílovou částku 88,6 mld. Kč.

Koncept bankopojištění nachází pevné místo jak v nabídce Skupiny, tak ve vědomí klientů. Téměř 18 tisíc držitelů platebních karet si v bance zakoupilo pojištění platební karty proti ztrátě či krádeži. Stále více lidí přichází na pobočky ČSOB či obchodní místa Poštovní spořitelny pro cestovní pojištění. Od ledna do září ty bylo více než 61 tisíc zájemců a další 43 tisíc klientů si zřídilo cestovní pojištění ke své platební kartě. Od ledna do září se rozhodlo zabezpečit se proti nenadálým situacím prostřednictvím ČSOB životního pojištění téměř 4.200 klientů. Penzijní připojištění si u Skupiny ČSOB nově zřídilo 41.100 klientů v celkovém ročním objemu pojistného 224 mil. Kč.

Během tří čtvrteltí letošního roku Skupina ČSOB uzavřela 257 tisíc nových pojistných smluv a celkové předepsané pojistné dosáhlo výše 4,52 mld. Kč.

Skupina ČSOB se postupně na retailovém trhu stává leadrem ve zhodnocování aktiv v podílových fondech. Dosavadní hrubé prodeje fondů pro drobné klienty (za první tři čtvrtletí 9,7 mld Kč) zatím o 20% převýšily prodeje za celý loňský rok Čisté prodeje fondů dosáhly 5,6 mld. Kč za první tři čtvrtletí. Rostoucí obliba zajištěných fondů ČSOB mezi investory v posledních měsících výrazně zvýšila jejich podíl v celkové struktuře prodejů fondů – až na 23%. Výrazné zrychlení přinesl prodejům fondů ČSOB Klíčový plán.

Dynamicky rostou také objemy aktiv pod individuální správou. Od začátku roku aktiva movitých klientů pod individuální správou vystoupala o 37% na 4,5 mld. Kč a příznivě se vyvíjí také objemy institucionálních aktiv pod správou. K září 2003 měla Skupina ČSOB celkem 74 mld. Kč aktiv v individuální správě nebo ve fondech.

Obrat leasingových obchodů za prvních devět měsíců roku 2003 činil 11,07 mld. Kč, na kterém se leasing movitých věcí podílel 10,09 mld. Kč. Tento výsledek potvrdil prvenství na leasingovém trhu.

Pozice a jméno ČSOB v oblasti financování korporátních klientů zůstává přitom nadále velmi silné. Factoringový obrat k 30. září 2003 činil 10,4 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o 8,52 %. Tento obrat znamená podle statistiky Asociace factoringový společností ČR tržní podíl 24,4 %.

Milan Tománek
Výkonný ředitel
Komunikace Skupiny ČSOB