Penzijní připojištění v prvním čtvrtletí 2005 – hranice tří milionů klientů překonána

Penzijní fondy v průběhu prvního čtvrtletí 2005 překonaly hranici tří milionů klientů a zaznamenaly výrazný růst aktiv. Řada firem zapojila penzijní připojištění do motivačních programů a tak vzrostl počet těch, kterým na penzijní připojištění přispívá zaměstnavatel. Přetrvaly ale i dva největší problémy penzijního připojištění – stárnoucí klientela a velmi nízký příspěvek.

Celkový počet klientů penzijních fondů na konci čtvrtletí činil 3 048 137. „Nárůst oproti konci roku činil sice jen 85 000 klientů, ale meziroční růst přesáhl 9 %, což je na téměř vyčerpaném trhu velmi dobrý výsledek,“ říká Tomáš Prouza, náměstek ministra financí.

Penzijním fondům se stále příliš nedaří přilákat mladé klienty. "Největší skupinou klientů s podílem 30 % jsou lidé ve věku 50–59 let a vzhledem ke stárnutí klientely nejrychleji v uplynulém čtvrtletí rostl podíl klientů nad 60 let, připomíná Tomáš Prouza. Klienti nad 60 let tvoří již více než pětinu všech klientů.

Aby se penzijní fondy staly účinným doplňkem důchodového systému, musí motivovat své klienty k vyšším úložkám a ty poté zajímavě zhodnocovat. Nejvíce klientů – 31 % – spoří tak, aby maximalizovali státní podporu, tedy 500 Kč. Druhou největší skupinu s podílem 22 % ovšem tvoří klienti, kteří si spoří méně než 200 Kč měsíčně, což na vybudování dostatečného příjmu v důchodu rozhodně nepostačuje. Pouhých 5 % klientů spoří 1 500 Kč měsíčně a naplno využívají daňovou úlevu, zdůrazňuje Tomáš Prouza.

První část roku 2005 přinesla zvýšení počtu klientů, kterým přispívá zaměstnavatel, o 4 %. Příspěvek získává již více než čtvrtina klientů a tento příspěvek přesahuje vlastní průměrný příspěvek klienta. Je tedy vidět, že zaměstnavatelé hrají při tvorbě úspor na důchod významnou roli a jejich větší zapojení může posílit stabilitu důchodového systému, připomíná Tomáš Prouza.

Aktiva penzijních fondů za první čtvrtletí vzrostla o 5,5 % na 108 mld. Kč. Meziročně jde dokonce o nárůst o 24 %. Nejvýznamnější částí portfolia zůstávají dluhopisy, jejichž podíl vzrostl na 71 %, doplněné o pokladniční poukázky (10 %) a peníze na účtech (8 %). Podíl akcií a podílových listů oproti předchozímu čtvrtletí mírně stoupl a přesáhl 6 %.